België staat bekend om haar chocolade. Niet onlogisch als je weet dat de praline in België is uitgevonden. En de roze Ruby chocolade van Barry Callebaut? Jawel, die werd mee ontwikkeld in het Oost-Vlaamse innovatiecentrum van Wieze. Guy Gallet, secretaris-generaal van Choprabisco, of de Koninklijke Belgische Vereniging van de Chocolade-, Praline, Biscuit-, en Suikergoedindustrie, dompelt ons onder in de wondere wereld van Belgische chocolade.
“België is met 663.000 ton per jaar de tweede grootste uitvoerder van chocolade ter wereld.”
Dag Guy, iedereen weet dat chocolade deel uitmaakt van de Belgische identiteit. Maar waar zijn mensen zich weinig van bewust?
Het klopt inderdaad dat onze Belgische chocolade deel uitmaakt van ons cultureel erfgoed. Deze Belgische lekkernij is dan ook gekend en geliefd over de hele wereld. Ik denk spontaan aan de openingsquote van de speech van voormalig president Obama toen hij in maart 2014 op bezoek was in Brussel: “I have to admit it is easy to love a country famous for chocolate and beer”. Wat weinigen weten, is dat België met 663.000 ton per jaar de tweede grootste chocolade uitvoerder is ter wereld. Druk de export uit in kilogram per inwoner en dan steekt België zelfs met kop een schouder uit boven alle andere landen!
Welke trends deden zich de voorbije jaren voor in de chocoladesector?
De laatste jaren kende het chocolade-aanbod een enorme uitbreiding. Zowel bij de pralines, repen en tabletten als bij andere producten van het chocoladesegment. Kijk maar eens naar het grote assortiment in de pralines, gaande van klassieke smaken tot heel speciale smaken die we oppikken uit de gastronomische wereld. Ook het aanbod in de tabletten is eindeloos: vroeger vond je tabletten pure, melk en witte chocolade. Vandaag vind je tabletten in een grote variëteit: met verschillende cacaopercentages, cacao-origines, vruchten, kruiden,…
Bovendien helpt Belgische chocolade andere eindproducten te valoriseren. We zien dat premium Belgische chocolade vaker wordt toegevoegd in andere producten zoals bijvoorbeeld koekjes, ijs en gedroogd fruit.
Als laatste trend zien we enerzijds heel creatieve en innovatieve kleinere artisanale chocolatiers die topkwaliteit bieden met exclusieve concepten. Anderzijds merken we een consolidatiegolf die zich verder zet bij de middelgrote en grotere chocoladebedrijven. Maar bovenal blijven de knowhow en het vakmanschap van chocoladeverwerking in België!
Hoe kan de sector blijven groeien?
Een allereerste en positieve evolutie is de toenemende export. In Azië en Noord-Amerika stijgt de vraag naar chocolade het snelst en deze zijn dan ook onze belangrijkste afzetmarken buiten Europa. Dankzij export groeit de sector, wordt onze Belgische, kwaliteitsvolle chocolade wereldwijd op de kaart gezet en krijgt iedereen de kans om hiervan te proeven.
Daarnaast groeide duurzaam ondernemen de laatste jaren tot een must-have en maakt vandaag integraal deel uit van de identiteit van een bedrijf. Zo engageren al heel wat chocoladeproducenten zich om lokale boeren te ondersteunen en alleen maar chocolade te maken van duurzame cacaobonen.
De duurzaamheidsprogramma’s kan iedereen ook raadplegen op de websites van de chocoladebedrijven en het online duurzaamheidsverslag van Fevia
Zie je bij een traditioneel product als chocolade nog innovaties?
Innovaties blijven belangrijk. In 1912 werd de praline uitgevonden door Jean Neuhaus en in 2017 werd door Barry Callebaut de vierde chocoladesoort ‘Ruby’ aan het publiek voorgesteld. De kennis uit de gastronomie kunnen we zeker toepassen in de chocoladesector en aanverwante sectoren. Ik kijk alvast uit naar de volgende innovatieve creaties.
Consumenten hechten steeds meer belang aan voeding en gezondheid. En terecht, want obesitas stijgt jaarlijks wereldwijd. De chocoladesector is zich hiervan bewust en zet daarom meer in op kwaliteit en transparantie boven kwantiteit. Een kleine verwennerij kan je jezelf niet ontzeggen, zolang het maar met mate is en past binnen een evenwichtig voedingspatroon. Met ons chocolade-aanbod met minder en zonder suiker komen we de consument hierin bijvoorbeeld tegemoet. Die segmenten kennen trouwens een opmars bij zowel de artisanale chocolatiers als in de supermarkten.
Benieuwd naar de inspanningen van chocoladebedrijven? Bekijk het op de website van het Convenant Evenwichtige Voeding
Zie jij bedreigingen voor de chocoladesector?
De grootste bedreiging is de beschikbaarheid van cacao. De toename van de wereldvraag maakt dat er meer moet worden ingezet op de productiviteit in de cacao producerende landen. Efficiëntie en kennis kunnen leiden tot beter inkomen van de cacaoboeren, wat dan weer leidt tot een betere levensstandaard in die landen.
Waarop ben jij als vertegenwoordiger van de sector het meeste fier?
De chocoladesector draagt in België bij tot de uitstraling van het hele land in de wereld. Alle artisanale chocolatiers en kmo’s en grotere couverture chocoladefabrikanten werken samen om dat prachtige imago van Belgische chocolade uit te dragen. Choprabisco vertegenwoordigt als federatie al deze mensen uit de sector en ondersteunt een aantal belangrijke initiatieven, zoals de ‘Belgian Chocolate Code’, ontwikkeld tegen onterecht gebruik van de claim ‘Belgische chocolade’, en alle duurzaamheidsinitiatieven in de sector. De Raad van Bestuur van onze vereniging is evenwichtig samengesteld waarin personen van zowel kleine als grote en zowel Vlaamse, Brusselse als Waalse bedrijven afkomstig zijn. Heel divers dus, net zoals onze Belgische chocolade.
Meer weten over de Belgische chocoladesector? Contacteer Guy Gallet, secretaris-generaal van Choprabisco