Internationaal ondernemen: out with the old, in with the new?

08.09.2021

Contacten maken nieuwe contracten. Maar hoe onderhoudt een voedingsbedrijf haar internationale relaties in tijden van een gezondheidspandemie? Want crisis of niet: export blijft de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie. Wij legden onze oren te luisteren bij een aantal leden-voedingsbedrijven: keren we ooit nog terug naar de oude manier van zaken doen?

Hybride is het sleutelwoord

De reisrestricties dwongen voedingsbedrijven om volledig over te schakelen naar het digitale. “Tijdens de lockdown gingen onze meetings met klanten volledig online door. In aanloop naar de meeting, stuurden we klanten wel op tijd een aantal stalen op zodat we die tijdens de call konden bespreken”, vertelt Yves Boone van Lilly’s Cakes. 

Hoe maakten bedrijven dan nieuwe contacten? “Als wij niet tot bij een prospect geraken, dan brengen we de prospect gewoon virtueel tot bij ons. Tijdens de lockdown organiseerde Frigilunch virtuele bedrijfsbezoeken. Op die manier krijgt een potentieel nieuwe klant een zicht op het productieproces en hoe de kwaliteitsprocedures verlopen”, aldus Anthony Botelberge van Frigilunch.

Voedingsbedrijven verwachten dat de toekomst een mix brengt van fysieke en digitale ontmoetingen.

Davy Van Poucke van Dely Wafels: “Fysieke meetings zijn echt wel broodnodig. Want kwaliteit kan je niet proeven door een computerscherm. De coronacrisis bracht wel een mentaliteitsshift: we gaan bijvoorbeeld niet voor elke meeting een grote verplaatsing doen. Voor opvolgmomenten met huidige klanten, kan dat digitaal. Voor nieuwe klanten is dat eerste, fysieke contact heel belangrijk. Onderschat de kracht van een fysieke ontmoeting niet.”

Stijgende kosten eisen hun tol

Nu de economie wereldwijd opnieuw op gang komt, zien voedingsbedrijven hun kosten enorm de hoogte ingaan. Niet alleen grondstofprijzen zijn duurder geworden, maar ook verpakkingen, transport en logistiek. Voedingsbedrijven trekken aan de alarmbel en hopen dat de markt zich snel stabiliseert.

Stijgende kosten eisen hun tol

Annick Janssens van Milcobel: “De kostprijs van containertransport is heel hard gestegen, en bovendien loopt het boeken van containers moeizaam. Ook het wereldwijde tekort aan hout heeft een invloed op het aanbod van paletten en karton. Onze teams doen er alles aan om flexibele oplossingen te vinden voor deze tekorten, zodat de impact voor klanten beperkt blijft.” 

Die stijgende kosten moet je als voedingsbedrijf kunnen doorrekenen. “De kostprijs van elk ingrediënt dat Lilly’s Cakes gebruikt, is aan het stijgen. Verpakkingen? Die stijgen met 30%. Wij zijn momenteel de contracten met onze leveranciers aan het vastleggen voor volgend jaar. En die prijzen gaan door het dak. De consument gaat vanaf 2022 meer moeten betalen voor onze producten. Dat staat buiten kijf”, aldus Yves Boone van Lilly’s Cakes. 

Lees het persbericht “Belgische voedingsbedrijven zien kosten exploderen”

De heruitvinding van events

Events zijn belangrijke gebeurtenissen om als voedingsbedrijf nieuwe kansen te grijpen. Na lang wachten, mogen grote events in openlucht opnieuw doorgaan in ons land. Maar hoe ziet de toekomst eruit voor grootschalige indoor evenementen in het buitenland? Wat de toekomst brengt, is nog koffiedik kijken. Maar één ding staat vast: fysieke events blijven een vaste waarde.

Zo blijven beurzen een belangrijk kanaal voor voedingsbedrijven om hun producten aan de wereld te tonen, bestaande contacten te onderhouden en om nieuwe klanten te ontmoeten. Maar ook beurzen ontsnapten niet aan de versnelde digitaliseringsgolf die de coronacrisis met zich meebracht, en moesten zichzelf heruitvinden. 

Na lang wachten gaat Anuga, één van de grootste voedingsbeurzen in Europa, opnieuw door van 9 tot 13 oktober. Een belangrijk momentum, waar niet minder dan 160 Belgische voedingsbedrijven aan deelnemen. Voor de eerste keer in de geschiedenis voorziet Anuga een digitaal luik aan het event. Maak kennis met Anuga@home, waar je van thuis uit panelgesprekken, seminaries en productpresentaties kan volgen.

Anuga als testcase

De voedingsbedrijven die deelnemen aan Anuga, beschouwen deze beurs als een test.

Davy Van Poucke van Dely Wafels: “Het blijft nog steeds koffiedik kijken wat de beurs voor ons gaat opbrengen. Vanuit welke landen gaan ze aankopers naar de beurs sturen? We hebben nog geen zicht op wie er mag en kan komen. Maar los van het onzekere, blijft de aanwezigheid op een beurs belangrijk voor ons. Op sociale media promoten we onze aanwezigheid volop.”

Anuga 2017

Bij Milcobel staan er alvast een aantal afspraken gepland met bestaande klanten. “Maar we wachten de evolutie van de gezondheidstoestand af. Onze contacten weten niet of ze op dat moment mogen reizen. Het kan nog alle kanten opgaan”, zegt Annick Janssens. 

Benieuwd welke Belgische voedingsbedrijven deelnemen aan Anuga? Bekijk het overzicht op de food.be website

Ecotrophelia Europe gaat online

Ecotrophelia, de Europese innovatiewedstrijd gaat dit jaar online door en dus niet op Anuga zelf. Een team studenten van de KULeuven campus Geel vertegenwoordigt ons land op zondag 24 oktober met Barry, een 100% allergeenvrije, krokante en lekkere ontbijtreep. Slepen we dit jaar een prijs in de wacht? We duimen!

Het beste van België in één magazine

In aanloop naar Anuga maakten we met ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” een magazine op, waarin we uitpakken met wat ons land als de beste te bieden heeft: fantastische voeding en dranken. We bundelden de leukste wistjedatjes en de mooie verhalen van onze leden-voedingsbedrijven. 

Wist je bijvoorbeeld dat de export van voeding en dranken goed is voor 1/10de van de totale export van ons land? En dat Belgische voedingsbedrijven extreem efficiënt zijn in het vermijden van voedselverliezen? De verliezen zijn beperkt tot 1,5% en onze ondernemers blijven investeren in het hergebruik van grondstoffen!

Bekijk het magazine