Belgische voeding en dranken winnen de voorbije jaren aan populariteit in buitenlandse markten, waar consumenten zoeken naar producten van topkwaliteit. In Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, en bij uitbreiding de hele Golfregio scoren onze lekkernijen goed. Fasten your seatbelts, ladies and gentlemen: we nemen we je mee naar de Golfregio, sommen de trends voor je op en vertellen waar de opportuniteiten je voor het rapen liggen!
Golfregio importeert 85% van haar voeding en dranken
De Verenigde Arabische Emiraten en de andere landen van de Gulf Cooperation Council (Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar en Saudi-Arabië) vormen een aantrekkelijke markt voor exporteurs van voedingsproducten. Van 2015 tot 2020 nam de export naar de Golfregio toe met 57%. Waarom? Het klimaat, de beperkte waterreserves en het gebrek aan landbouwgrond maken dat de GCC-landen maar liefst 85% van alle voedingsproducten importeren. Vooral Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten tonen veel potentieel. Op 5 jaar tijd steeg de export respectievelijk met 50% en 26%, goed voor een waarde van 148 miljoen en 94 miljoen euro.
De groei wordt aangedreven door een stijgende kapitaalkrachtige bevolking en een groeiend aantal toeristen. In de Golfregio wonen mensen van 190 verschillende nationaliteiten. “De inwoners komen van alle uithoeken waaronder India, Pakistan, Bangladesh en de Filipijnen. En al die culturen hebben hun eigen voedselvoorkeuren. Dat maakt deze markt net zo aantrekkelijk”, vertelt Kris Put, Vlaams economisch vertegenwoordiger bij agentschap voor internationaal ondernemen Flanders Investment & Trade.
Lees hier hoe de kmo Fairy Chocolates het Midden-Oosten betovert
Golfregio en Belgische voeding: een ideale match
De laatste jaren neemt de interesse naar gezonde voeding en ingrediënten toe. Ook de hoge graad van welvaartsziekten zoals obesitas en diabetes zorgen voor een toenemende vraag naar gezonde en bio-voeding.
Anja Heinen, Trade & Investment Commissioner van het Waalse en Brusselse exportagentschap Awex en hub.brussels: “Van 2019 tot 2020 steeg de vraag naar evenwichtige voeding met 5%, bio-voeding met 9% en voeding “vrij van..” met zelfs 10%. Tussen 2020 en 2025 groeit de drankenmarkt naar verwachting jaarlijks met 9%. Het potentieel zit vooral bij functionele dranken, waaronder probiotica-dranken. Ook de online verkoop van voedingssupplementen en vitamines steeg in 2020 met 200%.”
De aanwezigheid van heel wat expats, een drukke levensstijl en meer en meer tweeverdieners doen de vraag naar verpakte voedingswaren toenemen. De bewuste consument is kritisch en wil weten waar zijn of haar voeding vandaan komt. “De aankondiging van een verstrenging voor de regels van voedselveiligheid is een absolute wereldprimeur. Combineer het belang van voedselveiligheid samen met de toenemende vraag naar evenwichtige voeding, en dan kom je uit bij Belgische voeding en drankenproducenten. Want wij voldoen doen aan de hoge eisen voor voedselveiligheid en spelen snel in op trends. Een ideale match”, aldus Kris Put.
Hou rekening met deze invoerregels
Elk voedingsbedrijf dat exporteert, houdt uiteraard rekening met de invoerreglementering van dat land. Voor zij die overwegen om naar de Golfregio te exporteren: onthoud dan dat deze markt veel belang hecht aan het etiket. Voor elk product of ingrediënt dat van dierlijke oorsprong is, dient een halal-certificaat te worden aangevraagd. En die procedure gaat nogal ver. Een bedrijf dat bijvoorbeeld een bereide vismaaltijd importeert, moet een halal-certificaat voorleggen van de voeding die aan de vissen werden gegeven in Europa. Ook de ingrediënten en aantallen moet je vermelden op het etiket, inclusief een officiële Arabische vertaling daarvan.
Nog een nieuwtje: “In het kader van hun welzijnsprogramma, kondigen de Verenigde Arabische Emiraten de invoering aan van het ‘traffic light labeling’ systeem, dat vanaf januari 2022 verplicht wordt”, vertelt Anja Heinen. Dat label focust zich op de hoeveelheid verzadigde en onverzadigde vetten, suikers en zout. Op basis van de hoeveelheden krijgt een product dan een groen, geel of rood label toegewezen. Een belangrijk aandachtspuntje naar de toekomst toe.
Uitkijken naar de Wereldexpo Dubai
Van 1 oktober 2021 tot 31 maart 2022 neemt België deel aan de Wereldtentoonstelling in Dubai. Fevia werkt nauw samen met het Commissariaat-Generaal voor de Expo’s (BelExpo), dat verantwoordelijk is voor het Belgisch paviljoen. Zij zorgen voor een mooie visibilitieit van onze Belgische voeding.
Met maar liefst 20 miljoen bezoekers van over heel de wereld, wordt het Belgisch paviljoen immers dé plek bij uitstek om uit te pakken met onze fantastische Belgische producten. Patrick Vercauteren Drubbel, Commissaris-Generaal van BelExpo reikt nog een bijkomend voordeel aan: “Als voedingsbedrijf dient de Wereldexpo als springplank voor hun verdere exportplannen naar de Golfregio.”
Waar liggen de opportuniteiten voor een voedingsbedrijf dan precies? BelExpo voorziet het Belgisch paviljoen van een restaurant, rooftopbar, friet- en wafelkraam, en een chocolade- en souvenirwinkel. Concessiehouder Creneau International staat in voor de uitbating van de food & beverage activiteiten.
Patrick Vercauteren: “Voedingsbedrijven kunnen zich aanmelden om hun producten hier ter beschikking te stellen. Ondanks dat de Golfregio geen evidente markt is, zie ik dat een groot aantal voeding- en drankenproducenten zich -mede dankzij de steun van Fevia- kandidaat stelden. En daar ben ik heel blij om. Want om producten tot in Dubai te krijgen, is een invoerlicentie nodig”.
Voor een voedingsbedrijf dat in de toekomst exportplannen heeft naar de Golfregio, is de Wereldexpo dus een goede testmarkt. “Maar voordat een bedrijf zich bij ons aanmeldt, raad ik aan om eerst de poolshoogte te nemen op de voedingsbeurs Gulfood. Is de interesse daar opgewekt? Dan raad ik sterk aan om jouw producten tentoon te stellen in het Belgisch paviljoen”.
Op het menu tijdens de Expo 2020 Dubai
Tijdens de Wereldexpo Dubai, organiseren Fevia Vlaanderen en Fevia Wallonie samen met exportagentschappen FlT en AWEX heel wat activiteiten voor onze leden-voedingsbedrijven.