Naar een leefbaar inkomen voor cacaoboeren: Belgische chocoladesector engageert zich

15.05.2024

Hoe zorgen we ervoor dat we de juiste waarde toekennen aan duurzame cacao? Dat was het thema van de World Cocoa Conference. Maar liefst 1.000 stakeholders, waaronder Choprabisco, zakten naar Brussel af om hun engagement voor duurzame chocolade te onderschrijven. 

Maar liefst 1.000 stakeholders, waaronder Choprabisco, zakten naar Brussel af om hun engagement voor duurzame chocolade te onderschrijven.

70% van de cacaobonen komt van Ivoorkust en Ghana

De toeleveringsketen van chocolade kampt met tal van uitdagingen. Elk jaar importeren we in België meer dan 300.000 ton cacaobonen, waarvan meer dan 70% afkomstig is uit Ivoorkust en Ghana. In deze landen leven kleinschalige cacaoboeren meestal in een context van armoede, wat risico's op kinderarbeid en/of ontbossing met zich meebrengt. 

‘Meer betalen voor duurzame cacao’ was dit jaar dan ook het thema van de vijfde editie van de Wereldcacaoconferentie. Maar liefst 1.000 actoren van over de hele wereld kwamen samen om hun ambities voor een duurzame cacaosector te onderschrijven. Het grootste evenement in de cacaosector ging door van 21 tot 24 april in Brussel en werd georganiseerd door de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de International Cocoa Organisation (ICCO).

Koningin Mathilde opende de conferentie en sprak klare taal: “Veel cacaoboeren zijn te arm en moeten hun kinderen noodgedwongen naar het veld sturen in plaats van naar school.”

Koningin Mathilde opende de conferentie en sprak klare taal: “Veel cacaoboeren zijn te arm en moeten hun kinderen noodgedwongen naar het veld sturen in plaats van naar school.”

Beyond Chocolade engagement verder waarmaken

Ook de Koninklijke Belgische Vereniging van de Chocolade-, Praline, Biscuit-, en Suikergoedindustrie, of kortweg Choprabisco, was aanwezig om de reputatie van duurzame Belgische chocolade en de knowhow van onze chocolatiers te ondersteunen. 

Belgische chocolade staat in binnen- en buitenland bekend als een hoogstaand kwaliteitsproduct. Met de export van 668.000 ton chocolade is België de tweede belangrijkste exporteur van chocolade ter wereld. Naast kwaliteit verwachten consumenten dat cacao en chocolade ook duurzaam zijn. Daarom zette subfederatie Choprabisco, samen met andere stakeholders, in 2018 haar schouders onder het Beyond Chocolate initiatief voor de verduurzaming van de Belgische chocoladesector.

“Het kan niet zijn dat wij genieten van Belgische chocolade, en dat er cacaoboeren zijn die het geluk niet hebben om een leefbaar leven te kunnen leiden”, vertelt Mieke Callebaut, adviseur van Choprabisco. 

Waar staat de sector met haar engagement? 
Een overzicht van hun vooruitgang

Talent aantrekken om wereldwijd het verschil te maken

Met 14.200 werknemers is Choprabisco één van de belangrijkste subsectoren van de Belgische voedingsindustrie. Ze stelt maar liefst 100.000 food heroes te werk. Maar toch ziet de sector ongeveer 800 openstaande vacatures per jaar bij haar bedrijven, die steeds meer op zoek zijn naar talent en de juiste vaardigheden.

Jongeren moeten worden aangemoedigd om de vele mogelijkheden in de lekkerste sector van het land te zien, zowel ambachtelijk als zeer technisch. Samenwerking met scholen, duaal leren en open deurdagen, bedrijfsbezoeken en stages zijn de perfecte springplank naar onze bedrijven. 

“De toekomst van de sector ligt in handen van gemotiveerde jongeren die hun carrière willen opbouwen bij chocolatiers of onze chocolade-, koekjes- en zoetwarenbedrijven. We moeten hen aantrekken, opleiden en motiveren om wereldwijd het verschil te maken”,

“De toekomst van de sector ligt in handen van gemotiveerde jongeren die hun carrière willen opbouwen bij chocolatiers of onze chocolade-, koekjes- en zoetwarenbedrijven. We moeten hen aantrekken, opleiden en motiveren om wereldwijd het verschil te maken”, zegt Philippe de Selliers voorzitter van Choprabisco.

De sector staat voor drie grote uitdagingen: duurzaamheid, innovatie en talent. Choprabisco staat haar leden bij om hen hierin te ondersteunen en de uitmuntende positie van Belgische chocolade te versterken. Je vindt er alles over op hun gloednieuwe website.