Export is de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie. Om het internationaal ondernemen verder te stimuleren, stelt Fevia samen met de bevoegde overheidsinstanties elk jaar een actieplan op met infosessies, buitenlandse handelsmissies, beursdeelnames en promotie-events. Ontdek wat 2021 voor jou in petto heeft!
In 2017 presenteerde Fevia “Food2025. An export strategy for the Belgian food industry”. Met deze langetermijnstrategie slaat de voedingsindustrie de handen in elkaar met de overheidsinstanties bevoegd voor internationaal ondernemen om de export van Belgische voeding en dranken verder te stimuleren.
Food2025 stelt 5 strategische doelstellingen voorop:
- Het vergroten van de publieke en politieke steun voor de export van Belgische voeding en dranken
- Het optimaliseren van de samenwerking met de overheidsinstanties bevoegd voor internationaal ondernemen
- Het versteken van het imago van Belgische voeding en dranken in het buitenland
- Het vergroten van markttoegang voor Belgische producten
- Het versnellen van de internationalisering van de voedingssector
Deze doelstellingen worden gerealiseerd door jaarlijkse actieplannen.
Een greep uit de plannen voor 2021:
- Vorming en begeleiding rond verschillende aspecten van “e-business”, waaronder e-commerce, virtuele/hybride beurzen en online B2B matchmaking
- Infosessies rond opportuniteiten in de Golfregio, een retail studiereis naar Dubai en verschillende events in het kader van de Wereldtentoonstelling in Dubai
- Info en begeleiding rond post-Brexit zakendoen met het VK
- Prinselijke missies naar het VK en de VSA (New York, Boston, Atlanta) in september en oktober (indien de omstandigheden het toelaten)
- Een gerichte internationale promotie van Belgische voeding en dranken met een nieuwe food.be nieuwsbrief en een aangescherpte social media strategie
Aangezien de corona-pandemie ook in 2021 onze plannen zal beïnvloeden, is het Actieplan 2021 uiteraard onderhevig aan wijzigingen. We houden je op de hoogte via onze nieuwsbrieven, volg hiervoor het onderwerp “concurrentiekracht”.