De recente Belgische economische missie naar Zuid-Korea stond voor een groot deel in het teken van de groeiende export van Belgische voeding naar deze Aziatische Tijger. Ondanks de duidelijk positieve resultaten van een vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea blijven protectionistische reflexen tegelijk de kop opsteken. De missie bevestigde dan ook dat ons land met Food.be – Small country. Great food. moet blijven inzetten om de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding en dranken in verre exportmarkten te promoten.
Vrijhandelsakkoord geeft export vleugels
De missie onder leiding van HKM prinses Astrid ging door van 10 tot 17 juni. FEVIA en de deelnemende voedingsbedrijven versterkten er samen het imago van Belgische voeding onder de vlag “Food.be – Small country. Great food”. Met 42 deelnemers - een kwart van de delegatie - was de voedingssector de best vertegenwoordigde sector. En met reden: de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding en dranken slaan aan bij de Zuid-Koreaanse consument, dat bewijzen de exportcijfers.
De export naar deze Aziatische Tijger verdubbelde op 3 jaar tijd en was in 2016 goed voor 120 miljoen euro. Daarmee is Zuid-Korea de 7de exportbestemming buiten Europa voor de Belgische voedingsindustrie. De export kreeg de afgelopen jaren duidelijk een duwtje in de rug door het vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea, dat in 2011 in werking trad. Een kwart van die export bestaat uit varkensvlees, maar ook meel en mout, chocoladeproducten, koekjes en Belgische bieren doen het er goed.
Opgelet voor protectionistische reflex
Toch is de Zuid-Koreaanse markt nog niet open voor alle Belgische producten. Zo blijft Zuid-Korea nog gesloten voor onder andere Belgisch rundsvlees, pluimveevlees en eieren. Bedrijven uit deze sectoren gebruikten tijdens de handelsmissie de steun van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid) om deze dossiers vooruit te helpen.
Bovendien waarschuwde de Europese handelsvertegenwoordiger in Seoul ons dat de export van voeding naar Zuid-Korea er de komende jaren niet makkelijker op zal worden. De Zuid-Koreaanse consument is zeer begaan met zijn gezondheid en wordt steeds bezorgder rond de kwaliteit van geïmporteerde voeding. Die sceptische houding vertaalt zich in een lawine aan reglementering, bijvoorbeeld rond etikettering.
Omdat Zuid-Korea een voorbeeldmarkt is voor andere Zuidoost-Aziatische landen moeten we hier de strijd aangaan en deze protectionistische trend tegenhouden. Het is dus cruciaal dat alle voor export bevoegde instanties op Belgisch en Europees niveau aan dezelfde kar trekken. Food.be helpt hierbij het imago van hoogkwalitatieve en betrouwbare Belgische voeding te versterken.
Belgische voeding in de kijker
Voeding en gastronomie kwamen prominent naar voor tijdens de missie. FEVIA organiseerde een workshop voor de delegatieleden rond Zuid-Koreaanse voedingsreglementering en rond consumententrends. FEVIA, Boerenbond, VBT (Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties), FAVV, UGent en de deelnemende voedingsbedrijven overtuigden een groep Zuid-Koreaanse aankopers van de kernwaarden van Belgische voeding: diversiteit, kwaliteit en innovatie. De gasten proefden deze waarden in de praktijk tijdens een wervelend showcooking event in gezelschap van prinses Astrid.
FEVIA en de voedingsbedrijven trokken naar een aantal voedingswinkels in Seoul om inspiratie op te doen en te leren van de succesverhalen van de deelnemende bedrijven van wie we de producten in de rekken zagen liggen. Ondertussen werkten de bedrijven de hele week B2B contacten af en staken nieuwe cont(r)acten op zak!
Tijdens de officiële Belgische receptie tenslotte, ging prinses Astrid - net als de overige 450 genodigden - naar huis met een zakje vol lekkere producten van de deelnemende voedingsbedrijven en een duidelijk boodschap: “Belgium: small country, great food!”.