Belgische Yolloh snoepjes reizen de wereld rond

13.08.2024

Wanneer we aan ‘snoepjes’ denken, denken we al snel aan Haribo, Look-O-Look of Lutti. De populairste snoepmerken in België zijn niet Belgisch, maar Duits, Nederlands en Frans. Yolloh werd 5 jaar geleden opgericht om daar verandering in te brengen. “Er was een gat in de markt,” zegt Frederic Naymark, mede-oprichter en export manager. “We bouwen met trots een sterk Belgisch merk uit met hoogwaardige ingrediënten.”

Voor elk wat wils 

Mensen zijn steeds bewuster bezig met hun voedingskeuzes en verkiezen ook vaker de gezondere opties. Tot de komst van Yolloh had de snoepsector nog geen perfect antwoord klaar voor deze veranderende voorkeuren. Yolloh wilde daar verandering in brengen door hoogwaardige snoepjes te ontwikkelen die voldoen aan de moderne behoeften. Hun veganistische, gluten-, gelatine- en suikervrije snoepjes worden vervaardigd met lokale ingrediënten in vijf Belgische fabrieken.

Het assortiment van 25 producten zou iedereen moeten aanspreken. Met vijf verschillende snoeptexturen en vier speciale opties is er voor elke zoetekauw wel wat wils. Ben je glutenintolerant, heb je diabetes of vermijd je gelatine of dierlijke ingrediënten? Dan ben je bij Yolloh aan het juiste adres.

De wereld rond

“Bij het opstarten van een nieuw voedingsbedrijf is je netwerk alles,” zegt Frederic Naymark. Daarom was Yolloh de afgelopen jaren aanwezig op tal van voedingsbeurzen en exportmissies. Hun samenwerking met hub.brussels was cruciaal om hun netwerk uit te breiden: ze brachten hen in contact met nieuwe mensen en hielden hen op de hoogte van ontwikkelingen op exportmarkten.

Het is moeilijk voor een jong, klein merk om een niche te veroveren in een markt die gedomineerd wordt door gevestigde spelers. Ondanks de felle concurrentie vond Yolloh al snel vraag naar hun producten. In enkele jaren tijd waren de snoepjes in meer dan 15 landen verkrijgbaar. Yolloh's leuke PR-campagne rond hun mascotte heeft ook geholpen. Terwijl Yolloh nieuwe markten verkent, stuurt hun mascotte gepersonaliseerde postkaarten naar elk nieuw land.

Naar een composteerbare toekomst

Begin 2024 lanceerde Yolloh haar eerste suikervrije snoepjes. Tegen 2026 mikt Yolloh op 100% plasticvrije verpakkingen. Dat vormt momenteel een echte uitdaging omdat snoep vaak doorzichtige verpakkingen vereist, wat momenteel afhankelijk is van plastic. Een globale technologische innovatie zal het uiteindelijk mogelijk en betaalbaar maken. Yolloh's doel is om als een van de eersten composteerbare verpakkingen te omarmen, en zo de weg te banen naar een duurzamere toekomst.