What’s Cooking?

17.05.2023

De wereld staat niet stil, en dat beseffen ze bij What’s Cooking? voordien Ter Beke. Het toonaangevende Europese voedingsbedrijf met hoofdkantoor in België viert haar 75ste verjaardag en dat doet het met een make-over en een nieuwe naam: What’s Cooking?. Met een vraagteken, want het bedrijf is meer dan ook open en nieuwsgierig naar de toekomst. Dat toont het ook met een vernieuwde bedrijfsstrategie, met een duidelijk doel: "Day by day, maken wij duurzaam eten vanzelfsprekend".

Plantaardiger 

De nieuwe naam luidt een nog duurzamer hoofdstuk in. “What’s Cooking?” is een daily reminder om de algemene appetijt te vergroten voor lekker voedsel dat gemaakt wordt met zorg voor mens en planeet. Door nog meer keuze aan te bieden, wil het bedrijf samen met de klant en consument de weg inslaan naar verduurzaming. CEO Piet Sanders legt uit: “Samen met onze medewerkers zal What's Cooking? de komende jaren zijn verantwoordelijkheid nemen en zullen we onze rol spelen in de ruimere wereld van hartige voeding.” 

​​​​

Dat “hartige” wil What’s Cooking? vanaf nu ook meer uit plantaardige eiwitten halen voor hartig beleg en snacks. Daarnaast zetten ook de kant-en-klare maaltijden nog meer in op plantaardig en lokale ingrediënten en zal het bedrijf een inspelen op trends per land. Je hoort het goed: de specialist in vleeswaren zal vanaf nu vegetarische producten opnemen in zijn gamma. Tegen 2030 zou zo’n 15 procent van het productaanbod plantaardig of vegetarisch moeten zijn.

Duurzamer

What’s Cooking? wil groeien door meer in te zetten op duurzaamheid. Daarvoor wil het naast meer plantaardig, ook op heel wat vlakken reduceren: minder broeikasgassen, minder water, minder plastic, minder voedselverspilling. CEO Piet Sanders maakt het concreet: “Zo willen we tegen 2030 onze uitstoot van broeikasgassen halveren in vergelijking met 2021, 30% minder water verbruiken per ton product ten opzichte van 2022 en verzekeren dat minimaal 15% van onze verkochte producten plantaardig of vegetarisch zijn. Tegen 2025 willen we 100% recycleerbare verpakkingen op de markt brengen en tegen 2024 willen we niet alleen 20% minder voedselverspilling, tegenover 2022, maar ook 100% groene elektriciteit.”

Deze koersverandering komt niet uit de lucht vallen. De voorbije vijf jaar investeerde het bedrijf al zo’n 135 miljoen euro in nieuwe productielijnen en energiebesparende maatregelen, zoals isolatie en warmterecuperatiesystemen. Ze willen die koers aanhouden en de komende vijf jaar even veel investeren in hun duurzaamheidsambities. Met die strategie willen ze de tsunami aan kostenstijgingen het hoofd bieden en inzetten op innovatie. Zo hoopt What’s Cooking haar steentje bij te dragen aan een betere toekomst voor mens en planeet.