Upcycling met pralines van Gudrun

21.02.2024

De Lierse pralineproducent Gudrun ontwikkelde een chocoladelekkernij op basis van cacaovruchtpulp, het omhulsel van de cacaoboon. De Cacaofruit Bites is een mooi voorbeeld van circulariteit, waarin het restproduct wordt verwerkt in het finale product. Gudrun verkleint hierdoor de afvalstromen en gaat op die manier de strijd aan tegen voedselverlies.

Lekker én duurzaam

“Als we met z'n allen van chocolade willen blijven genieten, moeten we manieren vinden om op een slimmere manier met de grondstoffen om te springen”, stelt Sofie De Lathouwer, CEO van Gudrun en Woman of the Year volgens de Confectionery Awards. Zo gezegd, zo gedaan. Voor de nieuwste creatie namen de chocolatiers de bestanddelen van de cacaovrucht onder de loep. Gespot: het vruchtvlees van de cacaovrucht.

Waar traditioneel slechts 30% van de vrucht verwerkt wordt in chocolade – uitsluitend de cacaobonen – zien ze bij Gudrun potentieel in de pulp rond de bonen. Dat unieke, fruitige ingrediënt krijgt een tweede leven als smaakvolle vulling van de Cacaofruit Bites. Gudrun introduceerde de praline in twee smaken: cacao en sinaasappel. De sinaasappelsmaak wordt verkregen uit sinaasappelschillen afkomstig uit de horeca. 

Met deze innovatie doet Gudrun een oproep naar leveranciers en retailers om samen meer te werken rond circulariteit: “Onze Cacaofruit Bites tonen aan dat innovatie, smaak en duurzaamheid perfect samengaan”, concludeert De Lathouwer. Gudrun is actief op zoek naar ingrediënten met een ‘upcycled’ karakter, om het complete product – van ingrediënt tot verpakking – te doen kloppen. Zo wordt de verpakking gemaakt van landbouwafval: bladeren en stengels van graan en suikerriet die bij de oogst normaal verloren zouden gaan, krijgen hier een tweede leven.

 

Upcycling

Studies tonen dat minder voedselverspilling de beste oplossing is tegen klimaatverandering. Naast de lancering van haar nieuwste praline, ontwikkelde ze haar eigen upcycling-programma, ondertekende ze vorig jaar het Beyond Chocolate partnership en lanceerde ze een roadmap om aan de Sustainable Development Goals te werken.

Met deze initiatieven geeft Gudrun gehoor aan de jongere generatie, die bewuster bezig is met gezondheid en klimaat. Door een nevenproduct in de cacaowereld om te toveren in een delicatesse, neemt ze een stap naar een duurzamere toekomst van Belgische chocolade: “Upcycling inspireert jongeren niet alleen in hun streven naar duurzaamheid, maar biedt ook een hoopvol beeld van de toekomst. Een toekomst die niet draait om minder, maar om een slimme, innovatieve manier van consumeren en produceren.” (Tom Palmaerts, Trend Watcher)