Puratos voorspelt vijf baanbrekende voedingstrends

14.07.2023

Puratos, 's werelds grootste producent van bakkerijproducten, patisserie en chocolade-ingrediënten, voorspelt voedingstrends met hun "Taste Tomorrow" onderzoeksprogramma. Door analyses van deskundigen te combineren met bestaande gegevens en artificiële intelligentie onthult Puratos de 5 snelst groeiende consumententrends waarvan verwacht wordt dat ze een grote impact zullen hebben op de voedingsindustrie wereldwijd.

Evoluerende consumentenbehoeften

Het "Taste Tomorrow" onderzoeksprogramma biedt Puratos ongekende inzichten in de eisen en voorkeuren van de consument. Door meer dan 20.000 consumenten in 50 landen te onderzoeken en interviews af te nemen met experten uit de sector, kan Puratos het toekomstige traject van deze trends nauwkeurig voorspellen. Zo kunnen voedingsproducenten de markt een stap voor blijven.

Sophie Blum, Marketing Officer bij Puratos, benadrukt hoe inspirerend hun onderzoek kan zijn voor voedingsbedrijven. Door proactief producten te maken die op de behoeften van de consument zijn afgestemd, kunnen bedrijven floreren in het steeds veranderende landschap van de voedingsindustrie. Op deze manier bereiden Puratos en haar klanten de industrie voor op de toekomst. De trend van dit moment? Innovatieve voeding die de gezondheid en het welzijn bevordert.

Vijf trends om in de gaten te houden

Van meel- en graanalternatieven tot upcycling van voeding: de nieuwste analyse van de Taste Tomorrow-gegevens onthult vijf trends die interessante opportuniteiten bieden voor innovatie en groei in 2023:

​​​

Alternatieven voor meel en graan: Met de focus op gezondheidsvoordelen zoals gewichtsverlies en een betere spijsvertering, kiezen consumenten voor andere granen en zaden met meer glutenvrije, koolhydraatarme en tarwevrije voedingspatronen. Er wordt verwacht dat deze trend tegen eind 2023 met 23% zal groeien.

De klassiekers 2.0: Consumenten voelen zich aangetrokken tot vertrouwde maar spannende producten die zowel comfort als kwaliteit bieden. Nostalgie ontmoet innovatie, nu consumenten op zoek zijn naar verbeterde versies van traditionele bakkerij-, patisserie- en chocoladelekkernijen. Men voorspelt een groei van 22%. 

Voor de zoetekauw: Terwijl het gezondheidsbewustzijn toeneemt, hunkeren consumenten nog steeds naar heerlijke momenten, wat de weg vrijmaakt voor lekkernijen met minder suiker of suikervrije alternatieven, zonder afbreuk te doen aan smaak en textuur.

Upcycling: Door gebruik te maken van bijproducten of ingrediënten die normaal gesproken in de vuilnisbak belanden, kunnen voedingsproducenten innovatieve en kostenefficiënte producten maken en tegelijkertijd voedselverspilling en hun impact op het milieu verminderen. Met een verwachte groei van 18% biedt deze trend een duurzame en aantrekkelijke optie voor fabrikanten.

Immuniteit centraal: Consumenten verwachten nu meer van voeding: ze willen dat hun immuunsysteem ook een boost krijgt. Deze trend biedt een groeikans van 15%, vooral dan voor basisproducten zoals brood.

Deze trends zijn bepalend voor de toekomst van de bakkerij-, patisserie- en chocoladesector. Terwijl Puratos consumentenvoorkeuren blijft ontdekken en analyseren, staat de voedingsindustrie voor de boeiende uitdaging om in te spelen op hun steeds evoluerende behoeften. 

Ontdek meer over onze gerelateerde thema's: 
ConcurrentiekrachtVoeding en gezondheid
Meer bite-size nieuwtjes van onze bedrijven: 
food.be snacks