Kim’s Chocolates: chocolade met een boodschap

19.12.2022

Kim's Chocolates is één van de grootste Belgische chocoladeproducenten. Ze voert pralines en tabletten uit naar maar liefst 67 landen. CEO Marc Quirijnen: “We bereiden elk van onze creaties met het grootste respect voor de Belgische traditie. Daarbij hechten we ook veel belang aan duurzaamheid. Zowel wat onze grondstoffen als onze productie betreft.”

One-stop-chocoladeshop

De belangrijkste exportmarkten voor Kim’s Chocolates zijn de VS en Canada. Het bedrijf werd door Voka dan ook uitgeroepen tot Global Ambassador voor die landen. “Dat ontstond eind jaren tachtig, begin jaren negentig spontaan. Wij kwamen in contact met inkopers uit de VS van één welbepaalde retailer en zijn nadien samen met hen gegroeid”, aldus CEO Marc Quirijnen. 

Kim’s Chocolates koos daarbij ook voor een aantrekkelijk marktsegment. Marc: “Je had enerzijds de dure chocolades, anderzijds de goedkope bulkproductie. Wij opteerden om ons daartussen te positioneren met kwaliteitsproducten tegen een redelijke prijs voor een zo groot mogelijk publiek.”

Intussen is de chocoladeproducent een one-stop-shop geworden voor haar klanten. “In het begin beperkten we ons tot de rol van énkel “chocoladeleverancier”, maar na verloop van tijd zagen we dat onze klanten veel tijd verloren met externe design bureaus, verpakkingsleveranciers, kopzorgen over allerlei nutritionele en andere technische voorschriften. Daarom besloten we die knowhow zelf aan te bieden en hen van A tot Z te ontzorgen, zodat finaal ook de time-to-market steeds kleiner werd”, zo vertelt Marc fier.

Beyond Chocolate

Marc is trots dat hun chocolade wordt geproduceerd met zo veel mogelijk respect voor mens en milieu en tracht al haar initiatieven te kaderen binnen het framework van de Sustainable Development Goals (SDG’s). Deelnemen aan het Voka Charter Voor Duurzaam Ondernemen was dan ook een vanzelfsprekende keuze. 

Bovendien is Kim’s Chocolates een van de stichtende leden van ‘Beyond Chocolate’, een partnerschap dat werkt aan de verduurzaming van Belgische chocolade. Tegen 2025 moeten alle in België geproduceerde chocoladeproducten deel uitmaken van een bedrijfseigen duurzaamheidsprogramma of voldoen aan een certificeringsstandaard zoals bijvoorbeeld Fairtrade of RFA en moet de ontbossing als gevolg van de productie gestopt worden. Verder moeten de cacaoboeren tegen 2030 minimaal een leefbaar inkomen verdienen.

Kim’s Chocolates zette naast dit alles in Tanzania ook een eigen scholenproject op, de vzw Cocoa for Schools. De premies die ze vrijwillig betaalt bij de aankoop van cacao, worden nu gebruikt voor de lokale scholenbouw.

 

Duurzamer omgaan met energie, water en verpakkingen

Het bedrijf investeert ook om de hoofdzetel in Tienen zelf duurzamer te maken. Marc: “We installeerden 4.000 zonnepanelen, we bouwden een waterzuiveringssysteem uit en we brengen onze CO2-uitstoot in kaart.” 

Kim’s Chocolates volgt eveneens een roadmap om alle verpakkingen te verminderen en te verduurzamen. Ondanks al deze initiatieven blijft Kim’s met de voeten op de grond. “Het zijn mooie én noodzakelijke initiatieven, maar “het is ook maar dat”. Wij alleen gaan de klimaatverandering niet kunnen stoppen. We gaan allemaal onze duit in het zakje moeten doen”, aldus Marc.

 

Eerlijke handelspraktijken zijn een voorwaarde om kwalitatieve en betaalbare producten op de markt te brengen en om antwoorden te bieden op maatschappelijke uitdagingen. Ontdek hier meer over deze doelstelling uit de duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrie