Helaas, ook deze zomer geen Rock Werchter door dat verdomde virus, maar wij organiseren lekker ons eigen festival! Op het online Food Forward Festival van 26 tot 28 april geven voedingsprofessionals en jongeren de toon aan de voeding van morgen. Op onze line-up staan liefst 8 interactieve workshops over hot topics als duurzame verpakkingen, nieuwe ingrediënten op je bord en de rol van influencers. En als headliner ontdek je tijdens een inspirerende show hoe de voeding van morgen eruit ziet volgens onze jongeren. Smaakt dat naar meer? We sommen 5 redenen voor je op waarom je het driedaagse festival niet mag missen!
1. Professionals en studenten gaan met elkaar in interactie
Het Food Forward Festival verbindt jonge, toekomstige talenten met huidige voedingsprofessionals. Tijdens 8 interactieve workshops gaan ze samen in debat onder de deskundige begeleiding van Flanders’ FOOD en Wagralim. Met inspiratie als hoofdingrediënt, wisselen ze inzichten, ervaringen en ideeën uit over de verpakkingen van morgen, nieuwe ingrediënten op ons bord en over de toenemende rol van influencers.
De keuze van de verpakking voor een voedingsproduct is een cruciale en complexe overweging voor de voedingsindustrie. Pascale Hertsens, project egineer bij Wagralim: “Vooral het duurzaamheidsaspect neemt toe aan belang. Als bedrijf moet je rekening met de productlevenscyclus, maar ook over de inzameling, sortering en recyclage van een verpakking. In dat opzicht brengt de komst van de Nieuwe Blauwe Zak heel wat nieuwe opportuniteiten, maar ook vragen met zich mee. Tijdens onze workshop vertellen 4 deskundigen je meer vertellen over de schakels binnen de plastic afvalketen. We wisselen kennis en adviezen uit om de recyclageketen efficiënter te maken.”
Ook influencer marketing is een hot topic en heeft zich de laatste jaren bewezen als een veelbelovende marketingstrategie. Je bereikt er de generaties mee die geen tv kijken of magazines lezen, maar wel leven op het internet. Kevin Winnen, innovation manager van Flanders’ FOOD: “Weet je nog? Dat product dat je aankocht op aanraden van een vriend(in)? Goede raad van een vriend kan namelijk nooit kwaad. Influencers geven online een kijk in hun leven en worden zo door hun volgers beschouwd als goede vriend. Hun 'goede raad' alsook creativiteit zijn dus ook niet meer weg te denken als impactvolle marketingcampagnes voor voedingsbedrijven."
2. Jongeren laten je proeven van de voeding van morgen
Van eetbare rietjes tot groenten crackers en gin gemaakt uit erwten: met de Food At Work Ecotrophelia Awards geven we jongeren uit het hoger onderwijs een voorsmaakje van hoe het er echt aan toegaat in de voedingsindustrie. De wedstrijd is voor jongeren een vrijgeleide om hun creativiteit de vrije loop te laten gaan en zelf een duurzaam en innovatief voedingsproduct te ontwikkelen… dat je binnenkort misschien in de winkelrekken vindt?
Op woensdag 28 april maken we de winnaars bekend. Wiebe Saerens, winnaar van de Ecotrophelia Awards 2019, zat deze keer aan de andere kant van de tafel, in de jury. “Ik mag natuurlijk niet verklappen wie de hoofdprijs wint. Maar de rode draad die je doorheen de producten ziet, is het aanbod aan plantaardige alternatieven. Een duidelijke trend waar ook ik, als productontwikkelaar bij Solina Group, mee bezig ben op grote schaal”.
Ook jij kan nog tot 26 april stemmen op je favoriete team voor de publieksprijs. Bekijk hier het overzicht van de teams en hun producten en breng vandaag je stem uit!
3. Verandering van spijs doet… solliciteren
Jongeren hebben duidelijk een frisse kijk op hoe onze voeding er in de toekomst kan uitzien. Maar zien ze ook voor zichzelf een rol weggelegd om die voeding te maken? Wij hopen van wel en helpen samen met Alimento onze bedrijven om die jongeren aan te trekken naar wat wij “de lekkerste sector” van het land noemen.
Op 26 april organiseert Hilde Wynen van Alimento een workshop over employer branding 2.0: “Weten voedingsbedrijven voldoende wat speelt in jongeren hun leefwereld? Het is hoog tijd om de afstand tussen hen en bedrijven te verkleinen. Tijdens de workshop ontdek je al snel welke initiatieven voor jouw bedrijf haalbaar en realistisch zijn.”
4. Onze voeding in 2030? Wij geven een tipje van de sluier
De headliner van ons festival is een inspirerende show waarin je niet alleen ontdekt welke studententeam dit jaar aan de haal gaat met de Food At Work Ecotrophelia Award, maar waar we ook vooruitkijken naar 2030. Wij hebben helaas geen glazen bol, maar met trendwatcher en keynote speaker Tom Palmaerts halen we the next best thing op ons virtuele podium.
Als trendwatcher volgt hij wereldwijd op hoe jongeren vorm geven aan de toekomst. Hij analyseert de trends waar de deelnemers aan onze innovatiewedstrijden op inspelen en toont hoe diezelfde jongeren een bepalende en soms verrassende rol zullen spelen in hoe we in 2030 voeding maken en consumeren.
“Jongeren denken globaal maar handelen lokaal. Het is de meest opgeleide generatie ooit, en ze stellen zich bewust vragen over de herkomst van hun voeding en in welke omstandigheden die werd gemaakt. Ze hebben respect voor de ambacht, maar kijken graag vooruit en omarmen de technologie. Dat maakt dat voeding veel dichter bij de consument komt te staan, al dan niet technologisch aangestuurd. Steden worden jungles en de productie gebeurt om de hoek van waar je woont.”
5. Behind-the-scènes bij futureproof bedrijven
De Food At Work Ecotrophelia Awards zijn een springplank voor jongeren om aan een job te geraken binnen een voedingsbedrijf. Tijdens de inspirerende slotshow nemen we een kijkje achter de schermen bij sauzenproducent Colac en foie gras-specialist Upignac, waar twee ex-deelnemers van de Ecotrophelia Awards nu aan de slag zijn.
Barbara Hendrickx: “De wedstrijd deed mij beseffen dat het niet enkel gaat om het ontwikkelen van een product. Er komen veel meer facetten bij kijken dan je denkt. Ik werk nu in de R&D-afdeling van Colac, wat volledig in lijn ligt met mijn opleiding als industrieel ingenieur. Samen met mijn team ontwikkel ik nieuwe recepturen en staan we ook in de productie om de opschaling van nieuwe sauzen op te volgen. Naast het ontwikkelen hoort proeven hoort er natuurlijk ook bij!”
Youri Charlier: “Ik sluit mij volledig aan bij Barbara. De wedstrijd gaat ook om projectmanagement waar je aandacht besteedt aan marketing, de verpakking, de wetgeving en je contacten met leveranciers en klanten. Vandaag werk ik bij Upignac als Quality Manager, waar ik waak over het kwaliteitssysteem waarmee we kwaliteitsvolle producten kunnen maken die voldoen aan strenge gezondheidsnormen. Daarnaast ben ik ook IT-verantwoordelijke en volg ik alles rond digitalisering op. Een veelzijdige job dus!