Dat het coronavirus een stempel achterlaat op ons leven, is een understatement. Ook de manier waarop wij, als consument, met voeding omgaan is veranderd. Kiezen we in de winkel makkelijker voor verpakte voeding? En wat met e-commerce die de afgelopen jaren een flinke boost kreeg? We laten een aantal experten van innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim aan het woord. Welke evoluties zien zij?
Meer verse voeding aan huis
Tijdens de lockdowns kocht de Belg massaal online, en die trend lijkt de komende jaren ook aan te houden. Voor voedingsbedrijven brengt e-commerce nog steeds veel opportuniteiten met zich mee. Charlotte Boone, knowhow & inspiration manager bij Flanders’ FOOD bevestigt: “Nog voordat er sprake was van het coronavirus, werd voeding al bestempeld als ‘the next big thing’ in e-commerce. Kijk maar naar de e-commerce reus Amazon, die steeds meer voeding via hun platform aanbiedt. Ook maaltijdboxen blijven een groeiend segment. Daarnaast is er een grote groei van platformen voor streekproducten die inspelen op de trend om lokaal en duurzaam te kopen.”
Er zit dus heel wat marktpotentieel in de verkoop van verse voeding, maar dat gaat gepaard met een aantal uitdagingen. Zo moet een bestelling vers blijven en in de juiste omstandigheden worden vervoerd. Toch maakten verschillende voedingsbedrijven al de sprong om hun producten online te verkopen.
Charlotte: “Opvallend is dat bedrijven elk een eigen aanpak hanteren. Sommige werken met express leverdiensten en/of speciale verpakkingen die het product vers houden met levering op afspraak. Andere werken met een eigen leverdienst met gekoeld transport, of met afhaalpunten.”
“Uiteraard heeft elke aanpak z’n voor- en nadelen en is er ruimte voor verbetering. Met het Cool & Fresh Delivery project verkennen Flanders’ FOOD en het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) de mogelijkheden van e-commerce van verse, gekoelde voedingsproducten. We bekijken hoe we dit logistiek het best aanpakken, met het oog op voedselveiligheid, duurzaamheid en betaalbaarheid. Vervolgens moet dat leiden tot richtlijnen voor economisch haalbare en schaalbare logistieke modellen”, zegt Charlotte.
Wil je meer weten over e-commerce? Ontdek het op 23 september tijdens een seminarie op Food Connections, het jaarevent van Fevia Wallonie en Wagralim. Schrijf je vandaag nog in
Voedingssupplementen tegen (corona)stress
Stress: we hebben er allemaal wel eens mee te maken. Nog voor de coronacrisis was stress in moderne samenlevingen wereldwijd een toenemend probleem. Maar de coronacrisis en de verschillende lockdowns deden daar voor sommigen onder ons een extra schepje bovenop”, vertelt innovatiepool Wagralim, die helpt bij het opzetten van dit soort onderzoeksprojecten in samenwerkingsverband in het Waalse Gewest.
“Al jaren wordt onderzoek gedaan naar de mechanismen die leiden tot stress. Verschillende wetenschappelijke studies tonen daarbij het belang aan van het verband tussen onze darmen en onze hersenen. Niet onlogisch, als je weet dat onze darmen weleens ons tweede brein worden genoemd. Van zodra alle stressmechanismen in kaart zijn gebracht, kunnen we oplossingen ontwikkelen die ons, zowel lichamelijk als geestelijk, kunnen ontlasten van die stress”, verduidelijkt Wagralim.
“De toename aan stress merk je ook aan de toenemende vraag van voedingssupplementen. Net vanuit die context ontstond het onderzoeksproject ‘Microbiostress’. Het doel is om op basis van grondig, wetenschappelijk onderzoek een natuurlijk en doeltreffend voedingssupplement te ontwikkelen.
Concreet moet de combinatie van verschillende ingrediënten inspelen op de mechanismen die stress veroorzaakt”. Laboratoires Ortis, Lacto Research en Botalys, en de universiteiten van Luik, Louvain-la-Neuve en Bergen werken mee aan dit project”, aldus Wagralim.
Voeding coronaveiliger aanbieden
Onze handen regelmatig ontsmetten of wassen: die gewoonte zit – hopelijk- intussen bij iedereen goed ingebakken. Maar sommigen gaan een stapje verder… Door het coronavirus zijn er consumenten die voorzichtiger omgaan met onverpakte voeding in de winkel en vaker grijpen naar het verpakte alternatief, ook al is er geen wetenschappelijk bewijs dat het coronavirus overdraagbaar is via voeding. Daarom ondersteunt Flanders’ FOOD samen met Wood.be, Pack4Food en Unizo, ondernemers in de voedingsindustrie, retail en horeca in het aanbieden van onverpakte voeding.
Het COOVIRH project staat voor Coronaveiligere Omgevingen van Onverpakte Voeding In Retail en Horeca. Naast het bundelen van doeltreffende maatregelen vanuit de meubelair- en verpakkingsindustrie, namen ondernemers en consumenten samen drie maatregelen onder de loep: een handsfree zelfbedieningskast met sensoren, een handsfree leveringskast en een coronatafel. We klopten aan bij Innovation Manager Bianca Lefevere.
“Een zelfbedieningskast met sensoren zorgt ervoor dat de consument lades niet meer zelf hoeft te openen.”
Ook de handsfree leveringskast komt de bezorgde consument tegemoet. Dat is een contactloos 24/7 afhaalsysteem met koelvakken dat je kan gebruiken voor verschillende soorten gekoelde verse voeding en maaltijden.”
Tot slot biedt de coronatafelⓇ soelaas voor restaurant-uitbaters. In het midden van de tafel zit een luchtreinigingssysteem ingebouwd, dat werkt op HEPA-filtratie. Een luchtreiniger zuigt van onderuit lucht aan, filtert deze en blaast de gezuiverde lucht uit”.
“Uiteraard is elke maatregel nog toe aan verbeteringen, maar ze helpen wel om de consument gerust te stellen. Bedrijven die interesse hebben, kunnen de ‘COOVIRH Praktijkgids voor Retail, Horeca en Voedingsindustrie’ raadplegen. Een overzicht met alle maatregelen uit het binnen- en buitenland moet een ondernemer helpen om onverpakte voeding op een coronaveiligere manier aan te bieden”, sluit Bianca af.