Fevia gaat samen met 11 voedingsbedrijven het engagement aan om te evolueren naar een duurzamer verpakkingsbeheer. Zo versnelt PepsiCo haar ambities om zich toe te wijden aan het gebruik van 100% rPET in alle flessen van haar frisdrankportfolio vanaf 2022. Door gebruik te maken van 100% gerecycleerd PET (rPET) wordt vanaf 2022 circa 1.340 ton nieuw plastic en 2.470 ton CO2 bespaard. Gemiddeld zal een overgang van palstic flessen gebaseerd op fossiele brandstoffen naar flessen gebaseerd op rPET de CO2-uitstoot met 40% verminderen.
“Juist in deze moeilijke tijden van crisis moeten we onze verplichtingen niet vertragen, maar versnellen om bij te dragen aan een circulaire economie en een duurzame wereld. Het verminderen van het gebruik van nieuw plastic en het streven naar 100% gerecycleerd plastic in frisdrankflessen is hier onlosmakelijk mee verbonden”, vertelt Wim Destoop van PepsiCo North West Europe.
De eerdere doelstelling in België en Luxemburg was het streven naar 50% rPET tegen 2030 voor het hele frisdrankportfolio. Dat doel is dit jaar al bereikt en wordt nu herzien naar 100% rPET en in een versneld tempo ingevoerd vanaf 2022. De merken Pepsi MAX®, 7UP® en Mountain Dew® worden binnen twee jaar aangeboden in flessen gemaakt van 100% rPET. PepsiCo's vruchtensapmerk Tropicana® is eerder dit jaar al overgestapt op 100% rPET op alle grote flessen in België.
Deze aankondiging komt als onderdeel van PepsiCo’s ambitie om bij te dragen aan een wereld waar plastic nooit afval wordt. “Naast de focus van PepsiCo op het verhogen van recycling, werken we ook aan het reduceren van de hoeveelheid verpakkingen die we gebruiken, bijvoorbeeld door het gewicht van flessen te verminderen.” aldus Wim Destoop.