Vandaag vond de 11de Factory of the Future Awardceremonie plaats, waar een nieuwe lading van de meest toekomstbestendige Belgische fabrieken in de bloemetjes werd gezet. Maar liefst 11 bedrijven werden gekroond tot ‘Factory of the Future’, waaronder 4 voedingsbedrijven. Puratos Lummen, Pringles Mechelen, Lantmännen Unibake en Chaudfontaine blinken uit met hun smart factories, en zetten zo de teller op 18 Belgische voedingsbedrijven die deze titel met trots mogen dragen.
Food factories of the future dankzij 7 transformaties
Hoe kunnen we futureproof voeding en dranken produceren? “In turbulente tijden staan onze bedrijven meer dan ooit voor de uitdaging om competitief te blijven, innovatieve producten te maken van hoge kwaliteit via efficiënte processen en steeds duurzamer te produceren. Voedingsbedrijven reflecteren en investeren vandaag al, om morgen steviger in de schoenen te staan”, zegt Nadia Lapage, Algemeen Directeur Fevia Vlaanderen.
Om erkend te worden als Factory of the Future, moet je inzetten op 7 transformaties, zoals digitalisering, talentontwikkeling, slimme processen en duurzame processen. Het legt de lat steeds hoger en gaat doordacht om met energie en materialen, en stimuleert de betrokkenheid, creativiteit en autonomie van medewerkers. “Voedingsbedrijven investeren onder andere in smart- en eco-production, onderzoek naar sensoren, digitalisering en robotisering, maar steeds met de food heroes in de hoofdrol”, vult Inge Arents (Managing Director, Flanders’ FOOD) aan.
Puratos Lummen sterk dankzij food heroes
Puratos Lummen produceert ingrediënten voor bakkerij, patisserie en chocolade sinds 1919, en levert vandaag aan meer dan 100 landen wereldwijd. Om die lange afstanden te overbruggen, moeten de producten van topkwaliteit zijn. Daarom zetten ze heel erg in op digitale transformatie en opleidingen voor hun food heroes. En dat loont: “Dankzij de inzet van onze 130 medewerkers kunnen we efficiënter en effectiever werken”, zegt Stefaan Keyzer, Continuous Improvement Manager.
Tegelijkertijd produceert het bedrijf steeds duurzamer, zo wil het in 2025 CO2-neutraal zijn en water balanced tegen 2030, en dus even veel water teruggeven aan het milieu als het verbruikt. Stijn Vanherrewegen (Capex Manager) legt uit: “We leverden de laatste jaren heel wat inspanningen op gebied van water, en recupereren nu al meer dan 50% van ons watergebruik.” Deze award bevestigt de koers die ze varen: “We zijn erg blij met de erkenning van de auditors: zo weten we dat we met onze transformaties op de juiste weg zijn naar een succesvolle toekomst voor dit bedrijf”, zegt Olivier Carlens (Site Manager) trots.
Van VR tot paper packaging: Pringles Mechelen gaat voor innovatie
Pringles Manufacturing in Mechelen produceert dagelijks zo’n 2 miljoen bussen Pringles, en dat doen ze het liefst zo innovatief mogelijk. Door moderne leermethoden, het gebruik van nieuwe technologieën zoals virtual reality en relevante partnerschappen, investeert Pringles in de ontwikkeling van de 650 medewerkers en streeft het naar een inclusieve werkcultuur. “Kennis opbouwen is cruciaal voor het welzijn van werknemers, en creëert groeimogelijkheden en procesverbeteringen. Een echte win-win dus!” (Johan Van Batenburg, Plant Director)
De groene transitie staat hoog op de agenda, met initiatieven zoals waterbesparing, de ontwikkeling van een papieren bodem voor de iconische Pringles-koker en geavanceerde energie-efficiëntiemaatregelen. Door steeds beter te doen en samen te werken met lokale partners, versterkt de fabriek haar positie als toonaangevende productielocatie en aantrekkelijke werkgever.
Lantmännen Unibakes state-of-the-art machinepark
Lantmännen Unibake in Londerzeel produceert elke dag zo’n 100 ton kwaliteitsbroden, van sandwiches tot stokbroden en hamburger buns. De sleutel tot succes? De gouden combo van mens en machine: de trots en het metier van het team enerzijds, en een hoogtechnologisch machinepark anderzijds. Dat leverde hen voor de tweede keer een Factory of the Future Award op, na hun eerste award in 2018. Bij de heropbouw van de fabriek in 2016 grepen ze de kans om te investeren in innovatieve productielijnen en -technologieën, met grote aandacht voor duurzaamheid. Het resultaat? Een (bijna) gehalveerde CO2-voetafdruk in de laatste 5 jaar.
De fabriek blijft zich ontwikkelen dankzij samenwerkingen met externe partners, zoals leveranciers, onderzoekers en federaties, maar ook door de productie te optimaliseren. En dat is een teamprestatie: “Dat wij ons een ‘Factory of the Future’ mogen noemen, is het resultaat van het collectieve engagement van alle collega’s. En daar zijn we bijzonder trots op”, verklaren Christophe Laureys (Site Manager Londerzeel) en Gianni Malfait (Operations Director). “Ons bedrijf wil op vlak van duurzaamheid en technologie toonaangevend blijven. We kijken er dan ook naar uit om de nieuwste technologische ontwikkelingen in onze fabriek toe te passen. We zijn er bijvoorbeeld van overtuigd dat artificiële intelligentie een scala aan nieuwe mogelijkheden biedt voor onze medewerkers en productieprocessen.”
Chaudfontaine verduurzaamt dankzij digitalisering
Chaudfontaine investeerde samen met Coca-Cola Europacific Partners in de gelijknamige fabriek in Chaudfontaine, waar ze een unieke warmwaterbron van 37°C exploiteren. Dankzij die investeringen zijn de processen grotendeels geautomatiseerd en is de volledige toeleveringsketen – van orderverwerking tot kwaliteitscontrole – gedigitaliseerd. Deze verduurzaming leverde Chaudfontaine in 2021 een certificering voor koolstofneutraliteit op. Daarnaast blijft het bedrijf sterk inzetten op veiligheid, welzijn en persoonlijke ontwikkeling.
“Deze prijs toont aan onze medewerkers, klanten, leveranciers en consumenten dat we onze engagementen naleven binnen de verschillende pijlers van Factory of the Future”, zegt Achmed Boumrah, Site Director. “Bovendien gaven de auditors ons nieuwe inzichten om ons nog verder te verbeteren. Ons bedrijf heeft grote ecologische ambities en wil technologisch toonaangevend blijven. Er liggen nog veel kansen op het gebied van digitalisering. En de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie biedt ter ondersteuning van onze medewerkers, zijn veelbelovend.”
Vervoegt jouw bedrijf deze koplopers graag in hun transformatie? Schrijf je dan in voor de Factury of the Future Awards 2026! Stuur een mailtje naar bart.vandamme@flandersfood.com of neem een kijkje op de website van Flanders' FOOD voor meer informatie.