- Nieuws
- Meer dan de helft van de etiketten is wel degelijk correct!
Na een grote inspectie stelde het FAVV vast dat 53% van de etiketten in de winkels niet correct zijn. Sommigen trekken snel de conclusie dat één op de twee voorverpakte voedingsproducten verkeerd geëtiketteerd is. Maar als we dichter kijken naar het dossier, zien we dat de situatie veel genuanceerder is!
Gerichte controles
Tussen 11 en 17 juni 2024 hebben 150 agenten van het FAVV een uitgebreide controleactie uitgevoerd op de etikettering van voorverpakte voedingsmiddelen in winkels in België. De operatie was van tevoren aangekondigd. Ook voorafgaand aan deze periode heeft het FAVV heel wat informatie ter beschikking van de operatoren gesteld. Wanneer het FAVV dit soort grootschalige operaties op het terrein uitvoert, nemen de inspecteurs geen representatieve steekproef van de producten. Ze richten zich op winkels of producten waarvan ze weten dat er problemen zullen zijn. De resultaten zijn dus tot op zeker hoogte “vertekend” en op geen enkele manier representatief voor de werkelijke situatie in alle winkels in het land.
We moeten de mededeling van het FAVV aandachtig lezen en geen overhaaste conclusies trekken.
Hoeveel etiketten zijn er correct in de Belgische winkels?
Het is onmogelijk om deze vraag te beantwoorden. Maar het is zeker dat, als de controles niet gericht zouden zijn, het percentage niet-conforme etiketten veel lager zou liggen.
De harde aanpak van het FAVV is bovendien meer een sensibiliseringsactie dan een echte controleactie. De wetgeving rond etikettering van voedingsmiddelen is complex. Het is niet altijd makkelijk om te weten wat te doen, aangezien er veel verschillende mogelijkheden zijn op het gebied. Hoewel de etikettering van voedingsmiddelen op Europees niveau in een verordening is vastgelegd, kan de interpretatie in elke lidstaat bovendien verschillen. Het is een echte puzzel voor de bedrijven in de sector. Fevia ontvangt trouwens zeer regelmatig vragen over dit onderwerp. Het FAVV vestigt dus terecht de aandacht op correcte etikettering door dit soort controles uit te voeren.
Waarom klopt het etiket niet?
De 6 meest voorkomende problemen bij de controles van het FAVV zijn de volgende:
- De houdbaarheidsdatum wordt niet correct vermeld (33% van de niet-nalevingen).
- De informatie is niet beschikbaar in de taal van de regio (24% van de niet-nalevingen).
- De naam en het adres van de operator staan niet op het etiket (23% van de niet-nalevingen).
- De koper kan niet weten wat hij koopt (productnaam niet aanwezig – 23% van de niet-nalevingen).
- De allergenen worden niet correct vermeld (22% van de niet-nalevingen).
- De ingrediëntenlijst is niet beschikbaar (22% van de niet-nalevingen).
De gevallen van niet-naleving, zoals een ontbrekende ingrediëntenlijst (!), zijn zo ernstig dat het moeilijk te geloven is dat dit een gangbare praktijk is bij Belgische voedingsbedrijven. Het FAVV wijst er ook op dat het in veel gevallen om geïmporteerde producten gaat.
Een correct etiket maken is niet gemakkelijk
Toch is een volledig correct etiket maken, niet altijd even eenvoudig. De wetgeving is complex en er zijn veel elementen waar men rekening mee dient te houden. Het FAVV moedigt de operators terecht aan om hun online informatietools te gebruiken die tot hun beschikking staan.
Ook bij Fevia krijgt de correcte etikettering van voedingsmiddelen bijzondere aandacht:
- We beantwoorden regelmatig specifieke vragen van onze leden
- We organiseren regelmatig seminaries over dit onderwerp met de federale administratie. Deze kennen een groot succes.
- Ons opleidingscentrum Alimento biedt een reeks specifieke opleidingen over etikettering aan.
- Onze Europese federatie FoodDrinkEurope ontwikkelt gidsen voor de implementatie van bepaalde specifieke aspecten van de wetgeving (bijvoorbeeld voor oorsprongsetikettering: FoodDrinkEurope guidelines: origin indication of the primary ingredient - FoodDrinkEurope : FoodDrinkEurope)
- Fevia werkt samen met de federale administratie aan de ontwikkeling van praktische gidsen voor Belgische bedrijven.
Fevia is van plan deze initiatieven te ondersteunen om haar leden hierbij te helpen, terwijl daarbij de werkelijke behoeften van haar bedrijven niet uit het oog te verliezen.