Volkorenbrood schittert deze week in België en Nederland

14.01.2022

Is brood een dikmaker? Is brood ongezond? Integendeel, volkorenbrood bevat vezels en draagt bij aan een evenwichtige voeding. Om alle misvattingen over brood de wereld uit te helpen, start vanaf dit weekend de Week van het Brood onder het motto: ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. De mascotte van de campagne is daarom een ‘volkorenbroodmannetje’ dat mensen op een symbolische manier een duwtje in de rug geeft.

Kennis en liefde over brood delen

Brood is goed ingebakken in onze cultuur en onze dagdagelijkse routine. We staan op met een broodontbijt, we nemen enkele boterhammen mee voor onderweg of in de brooddoos, bestellen een broodje als lunch of eten brood bij de soep. Toch zijn er ook mensen die brood laten staan. En niet altijd om de juiste redenen. Bijvoorbeeld omdat brood koolhydraten bevat en een dikmaker zou zijn.

Maar brood zit juist vol goede voedingstoffen en vezels, die onder andere de spijsvertering bevorderen. Daarom start het Belgische Instituut Brood & Gezondheid vzw samen met het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) een tweede imagocampagne van 2 jaar (2022-2023) om de liefde voor brood en de kennis erover verder aan te wakkeren.

Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig

De kick-off van deze campagne vindt plaats tijdens de Week van het Brood: van zaterdag 15 tot en met zondag 23 januari in heel België, en ook in Nederland. Volkorenbrood staat in de spotlights onder het motto: ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. Volkoren is rijk aan goede voedingsstoffen en dit mag bij een bredere doelgroep meer bekendheid krijgen. De mascotte van de campagne is daarom een ‘volkorenbroodmannetje’ dat mensen op een symbolische manier een duwtje in de rug geeft. 

Enjoy, it’s from Europe

Deze campagne krijgt subsidies van Europa, onder de vlag “Enjoy it’s from Europe”. De accenten van deze campagne passen in het algemeen beleid van Europa in het kader van de “Green Deal” en het “Beat-cancer” plan.

Brood is bij uitstek een plantaardig product met vele positieve voedingsnutriënten en goede vezels die een positieve invloed hebben op de gezondheid. Consumenten vinden thema’s als ‘gezondheid’, ‘voedselverspilling’ en ‘duurzaamheid’ steeds belangrijker, dus ook die thema’s komen in de nieuwe campagne aan bod.

 

We willen de gezondere keuze voor consumenten steeds gemakkelijker maken. Dat is één van de doelstelling uit de roadmap van de Belgische voedingsindustrie. Meer weten?