Tussen 11 en 18 maart 2018 vergezelden Fevia en veertien voedingsbedrijven het Belgische koningspaar op staatsbezoek naar Canada. Zij grepen de opportuniteiten, die een staatsbezoek biedt, met beide handen aan. Wat leverde dat precies op voor de sector?
1. « Pas de visite d’Etat, pas de chocolat. Ou plutôt : pas de chocolat, pas de visite d’Etat »
De krant Le Soir concludeerde het goed: geen staatsbezoek zonder Belgische voeding en dranken. Het koningspaar, de ministers en publieke instanties bevoegd voor internationaal ondernemen erkennen het belang van voeding en dranken voor onze economie en voor het imago van België in het buitenland. De veertien meereizende voedingsproducenten konden dan ook rekenen op hun steun.
Minister Reynders zorgde ervoor dat de bieren van de brouwers op de officiële recepties geschonken werden en dat de gasten met een zakje vol lekkers van de andere bedrijven naar huis gingen.
Waals minister-president Borsus bezocht het hoofdkwartier van McCain, dat recent fors investeerde in Lutosa. Staatssecretaris De Crem tapte de eerste Brugse Zot van Brouwerij De Halve Maan.
Vlaams minister-president Bourgeois en Flanders Investment and Trade waren co-organisator van het « Belgian Food & Gastronomy » event in het Callebaut CHOCOLATE ACADEMY™ centre, het hoogtepunt van de week.
Tijdens dit event bewezen de chocolatiers in de Academy opnieuw waarom België dé wereldwijde referentie in chocolade is. Zij verrasten Koningin Mathilde onder andere met een speciaal voor het staatsbezoek ontwikkelde praline met Belgische chocolade en Canadese esdoornsiroop.
De Koningin sprak met alle CEO’s en hun Canadese partners over hun producten en handelsrelaties. Ook de meer dan vijftig Canadese bedrijven en journalisten die het event bezochten, stelden vast dat de Belgische voedingsindustrie al stevig voet aan wal heeft in Canada.
2. Handelsrelaties met 4e verre exportmarkt versterkt
Vooral Belgische chocolade en bier doen het goed in Canada: jaarlijks gaan er zo’n 8 miljoen kilogram Belgische chocolade en 460.000 hectoliter bier richting Canada.
Maar ook andere voedingsproducenten zijn succesvol op de Canadese markt. Confiturier Belberry Preserves vierde tijdens het staatsbezoek tien jaar samenwerking met zijn Canadese importeur. Hun producten geraakten ondertussen op de schappen van het prestigieuze Saks Fifth Avenue in Toronto.
3. Contacten en contracten
Het staatsbezoek bracht Canadese en Belgische bedrijfsleiders rond de tafel om de handelsrelaties tussen elkaar te versterken en om de vele opportuniteiten van het vrijhandelsgedrag te grijpen. Om het in de woorden van staatssecretaris De Crem samen te vatten: « Nieuwe contacten maken nieuwe contracten ».
Bedrijven grijpen opportuniteiten voor verdere groei
De opmars van Belgisch bier in Canada wordt geremd doordat de import en distributie van alcohol voornamelijk in overheidshanden zit. Daarom zochten en vonden de vier meereizende brouwers (Brouwerij De Halve Maan, Brouwerij Huyghe, Brouwerij The Musketeers, Brouwerij Verhaeghe-Vichte) manieren om hun export te vergroten via lokale partnerschappen, die zij tijdens het staatsbezoek formaliseerden.
Chocolaterie Guylian ziet dan weer in CETA opportuniteiten om te groeien, omdat hierdoor sinds eind vorig jaar geen taksen meer op haar producten worden geheven en dit mogelijkheden biedt tot een interessantere prijszetting in Canada.
Ardo, de grootste producent van diepvriesgroenten, -fruit en -kruiden van Europa nam vorig jaar het in Montreal gebaseerde VLM Foods over en verovert van daaruit de Noord-Amerikaanse markt.
Maar ook start-ups wagen hun kans op de Canadese markt. Happy Bags tekende haar eerste exportcontract voor haar op kinderen gerichte theegamma.
4. Koningspaar opent deuren
« Normaal gezien moeten wij maanden aandringen voor een afspraak met deze aankoper, maar nu hapte hij meteen toe. » We hoorden het meerdere bedrijfsleiders zeggen. Op een uitnodiging ter gelegenheid van een staatsbezoek gaan zakenmensen nu eenmaal graag in.
Dat een deelname aan een prinselijke of koninklijke missie weldegelijk iets oplevert, bewijst The Belgian Chocolate Group. Zij kwamen in het kader van de prinselijke missie naar Canada in 2015 in contact met een bedrijf in Vancouver waarmee het deze zomer een Belgian Chocolate Café zal openen.
5. We are food.be!
Dankzij het promotiemerk « Food.be -Small country. Great food. », liepen zowel de voedingsbedrijven en overheden onder dezelfde vlag. Food.be versterkt het imago van Belgische voeding en dranken in het buitenland, en hieraan dragen de overheden duidelijk graag hun steentje bij. Onze bedrijven deden onze reputatie van « small country, great food » alle eer aan en keerden vol inspiratie en plannen huiswaarts. Ongetwijfeld to be continued dus…
Wil je de sfeer van het staatsbezoek opsnuiven?
Bekijk de foto’s hier