Suzy wafels van Lotus in een recycleerbaar jasje

30.04.2024

Lotus Bakeries wil de milieu-impact van haar verpakkingen verbeteren. Alle Lotus-wafels zitten voortaan in een volledig recycleerbaar jasje. En dat is slechts het begin. De speculoos- en koekjesproducent wil al zijn verpakkingen recycleerbaar maken tegen eind 2025.

Alle verpakkingen recycleerbaar tegen eind 2025

 

Tegen eind 2025 moeten alle Lotus-verpakkingen recycleerbaar zijn. Denk: minder verpakkingen, meer innovatief design en circulariteit. Dat doel kadert binnen een ruimere ambitie: de ecologische voetafdruk van alle producten verminderen. De eerste stap zette het bedrijf in 2022 door de verpakking van de Biscoff®-koekjes wereldwijd volledig technisch recycleerbaar te maken. Stap twee nam Lotus in 2023 door de volledige verpakkingslijn van de Lotus-wafels technisch recycleerbaar te maken. 

Kortom, de niet-recycleerbare coatings van de wafelverpakking zijn niet meer. Daarnaast werd ook de ecologische voetafdruk van verpakkingsmaterialen onder de loep genomen: door de filmdikte van Suzy- en Vanille-wafels te reduceren, besparen ze zo’n 2 ton plastic op jaarbasis.

De multifunctionele jas

Verpakkingen hebben een belangrijke rol: voedingsbedrijven kunnen zo het product beschermen en communiceren naar de consument. De productkwaliteit en smaakbeleving blijven behouden, en voedselverspilling wordt ermee verminderd. Helaas zijn er ook uitdagingen, zoals zwerfvuil en koolstofemissies.

Lotus Bakeries’ ambities om de groene transitie te omarmen en versnellen richten zich concreet op twee domeinen, die ze het meest relevant acht binnen haar bedrijfsactiviteiten: 

  1. Duurzame verpakking tegen eind 2025: Lotus Bakeries engageert zich om al haar verpakkingen voor alle merken zo te ontwerpen dat ze technisch recycleerbaar zijn tegen eind 2025. De ideale verpakking bevat zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal zonder verlies van smaak en versheid.
  2. Ambitie om zero CO2-uitstoot te genereren tegen 2050: Lotus Bakeries heeft de SBTi commitment letter ondertekend & engageert zich om reductiedoelstellingen vast te leggen om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden Celsius boven het pre-industriële niveau, en om netto zero CO2-uitstoot te bereiken tegen 2050.
    Ontdek meer over onze gerelateerde thema's: 
    Milieu en energie
    Meer bite-size nieuwtjes van onze bedrijven: 
    food.be snacks