De coronacrisis is ook in de voedingsindustrie een katalysator voor digitale transformatie. Eén van de aspecten waarop Belgische voedingsbedrijven nog heel wat potentieel hebben is e-commerce. De coronacrisis is zowel een wake-up call als een kans om op dat vlak een inhaalbeweging te maken. In de woorden van Winston Churchill: “Never waste a good crisis”. Fevia Vlaanderen en Fevia Wallonie organiseerden onlangs 2 webinars rond e-commerce, waarin verschillende experten zowel hun theoretische inzichten als inspirerende praktijkvoorbeelden deelden.
Voor onze voedingsbedrijven bestaat er vandaag nog veel potentieel in de online verkoop, zeker nu andere gespecialiseerde spelers om de hoek loeren. Denk bijvoorbeeld aan maaltijddistributeurs die de markt ingrijpend veranderen en steeds populairder worden. Dat voedingsbedrijven de digitalisering binnen hun bedrijfsvoering moeten versnellen, staat buiten kijf. Maar hoe begin je eraan? Volgens Damien Jacob, consultant en professor in e-commerce, zet je de stap naar e-commerce best pas na een weloverwogen beslissing. Deze en andere takeaways kwamen duidelijk naar voor op Food Connections, het jaarevent van Fevia Wallonie en Wagralim. Wij vatten ze samen in 4 stappen voor wie wil starten met e-commerce.
Stap 1: definieer de digitale strategie van jouw bedrijf
Jouw globale bedrijfsstrategie moet je vertalen naar een e-commercestrategie. Breng daarbij jouw online doelgroep in kaart, hoe je die wilt bereiken en hoe je jezelf op het wereldwijde web gaat onderscheiden. Unique selling proposition, wordt dat ook wel eens genoemd. Welke doelstellingen komen hier bij kijken? Maak ze meetbaar en ga na of je ze behaalt via key performance indidactors (KPI’s). Stel jezelf in deze fase ook de vraag hoe je jouw producten wil aanbieden: via jouw eigen webshop of een extern platform?
Stap 2: ken je doelpubliek
Er bestaan heel wat modellen en canvassen waarmee je een goed beeld kan vormen van jouw target audience. Met een buyer persona breng je een voorbeeldgebruiker van je website in kaart. Zo’n model gaat veel verder dan het identificeren van het geslacht of leeftijd. Ze focust zich op de menselijke aspecten en de drijfveren die bepalen waarom iemand op een bepaalde manier handelt. Waar is die persoon mee bezig? Wat zijn haar frustraties, angsten en behoeften? Welke mensen hebben een invloed in zijn of haar beslissingsproces? Door jouw e-commerce strategie hierop af stemmen heb je meer kans op slagen.
Stap 3: identificeer welk digitaal pad je doelpubliek aflegt
Een “customer journey” is het pad dat iemand aflegt bij het kopen van een product of dienst. Met dit model weet je dus hoe een potentiële klant zich digitaal beweegt, zodat jij hier op kan inspelen. Een customer journey bevat 5 fasen: de oriëntatie-, overwegings-, aankoop-, leverings- en loyaliteitsfase.
Stap 4: ontwerp een gebruiksvriendelijke webshop
Met alle verworven inzichten over je persona buyer en de customer journey, kan je eindelijk aan de slag met de opbouw en het ontwerp van je webshop. De gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid gaan altijd voorop! Want hoe gebruiksvriendelijker, hoe hoger je scoort op SEO. Dat staat voor search engine optimisation, ofwel zoekmachineoptimisatie in het Nederlands. Hoe beter de opbouw van je website, hoe hoger je in de resultaten van bijvoorbeeld Google komt te staan. Denk daarbij aan 3 zaken:
- Zorg op je website voor goede copywriting en integreer in je teksten de zoekwoorden die klanten het meest gebruiken. Content is king!
- Van de front-end naar de back-end: ook de back-end van je website moet technisch goed zijn opgebouwd.
- Off-site SEO: hoe meer andere websites linken naar de jouwe, hoe beter!
Meer weten over etikettering en verkoop op afstand? Klik hier
E-commerce neemt hoge vlucht in VK en China
Na de theorie over naar de praktijk. Op het digitale Food Export Forum event lieten Fevia Vlaanderen en Green Seed Group onze voedingsbedrijven de wereld ontdekken in één dag. Ze kregen er persoonlijk advies over marktopportuniteiten door sales- en marketingexperten van Green Seed. Ook hier bleek dat e-commerce een hoge vlucht neemt in de globale export. Keynote speakers Jennifer Wang van Alibaba en Simon Waring van Green Seed Group UK illustreerden er hoe de digitale transitie in twee cruciale markten in sneltreinvaart voort dendert.
Ocado: de Britse gamechanger
Het Verenigd Koninkrijk is de vierde exportmarkt van de Belgische voedingsindustrie, goed voor een omzet van 2.168 miljoen euro. Ook in het post-Brexit tijdperk zal het VK een belangrijke markt blijven. Tijd om even in te zoomen in hoe de online retailer Ocado er de markt op amper 20 jaar razendsnel veroverde. Het unieke aan Ocado is dat het geen enkele fysieke winkel heeft. Als digitale gamechanger zet het bedrijf volledig in op online verkoop, en met succes. In september bedroeg de marktwaarde van Ocado maar liefst 21.7 biljoen pond.
Door hun “e-commerce only” model investeerde Ocado in infrastructuur, technologie en opslagcapaciteit. Ze drukken de kosten door gebruik te maken van robottechnologie om orders te maken, die vervolgens naar hun groot depot worden gebracht. Die grote stockage centra noemt Ocado “Customer Fulfillment Centres” (CFCs).
Die snelle service loont, want sinds de uitbraak van de coronacris verdubbelde hun marktaandeel met 15%. Voor Belgische voedingsbedrijven biedt het platform van Ocado interessante opportuniteiten om ook in het post-Brexit tijdperk te blijven exporteren naar de Britse markt.
Alibaba: gateway naar China
Over naar een ander continent: Azië. China is de tweede grootste overzeese exportbestemming voor de Belgische voedingssector. De voorbije vijf jaar verdubbelde de sector haar export naar China, goed voor een omzet van 247 miljoen euro in 2019. China is de grootste online markt ter wereld en het belang van e-commerce blijft snel groeien. De online reus Alibaba is de 'Gateway to China'. Vandaag bereiken meer dan 100.000 merken, ook Europese voedingsmiddelen en dranken, al 654 miljoen consumenten via Alibaba-platformen, waaronder Tmall, het grootste B2C-platform in China.
Bart Horsten, van Horsten International is een Belgium flagship store aan het oprichten. Het ‘Belgisch paviljoen’ legt zich toe op de verkoop van Belgische voedings- en drankmerken rechtstreeks toe naar de Chinese consument. Onze Belgische voedingsbedrijven kunnen hier hun karretje aan vasthaken. Als voedingsbedrijf kan je vanuit Duitsland, Frankrijk en het VK je producten verschepen naar China.
Door de coronacrisis vraagt de Chinese consument meer dan ooit naar veilige, kwalitatieve en authentieke producten. Veel voedingsbedrijven hebben grote ambities in China, maar weten niet hoe ze met deze gecompliceerde markt om moeten gaan en wat ze eerst moeten doen. “Belgische merkbedrijven kunnen hier op inspelen via Tmall Global, het cross-border platform van Alibaba”, laat Jennifer Wang van Alibaba weten.
Via Tmall Global heb je als voedingsbedrijf zelf de controle: je kiest wat je verkoopt en aan welke prijs en via welke marketingstrategie. Jennifer Wang adviseert om die laatste goed uit te werken. Chinese bedrijven hechten veel belang aan marketing en starten bijvoorbeeld een samenwerking met influencers voor productlanceringen.
In de praktijk
China: een interessante markt, maar dus zeker geen evidente. Lees hier hoe Inex de sprong waagt en met groeimelk Bambix, via het Alibaba platform voet aan wal zet op de Chinese markt.