Mozzarella Experience Center versterkt Milcobels positie als mozzarella expert

19.07.2023

Milcobel, een toonaangevende zuivelcoöperatie in België, opende recent het Mozzarella Experience Center en investeert zo in innovatie, kennis, co-creatie en samenwerking met klanten en chefs wereldwijd. Dit ervaringscentrum is the place to be om expertise en kennis uit te wisselen over mozzarella, de populairste kaas anno 2023.

Belgische mozzarella

Als je aan mozzarella denkt, denk je wellicht eerst aan de Italiaanse mozzarellabolletjes uit de supermarkt. Maar wist je dat België de Italianen het vuur aan de schenen legt op vlak van mozzarella als ingrediëntenkaas? Milcobel positioneert zich als een van de meest prominente en diverse mozzarellaproducenten voor professionele toepassingen in Europa.

Milcobel opende onlangs het “Mozzarella Experience Center” in Langemark als echt kennis- en co-creatiecentrum. In het centrum zal Milcobel samen met haar klanten van over de hele wereld werken aan nieuwe toepassingen voor deze multifunctionele kaas.

Snelle Aziatische groei

Mozzarella wint aan populariteit in Azië: "Het grootste aandeel van onze export gaat momenteel naar Europa, waar de marktgroei gemiddeld zo’n 2,5 à 3% per jaar bedraagt,” zegt Francis Relaes van Milcobel. “Maar de laatste jaren wint vooral de Aziatische markt aan belang, met in sommige landen een jaarlijkse groei tot 6 à 7%. Vooral landen als Zuid-Korea en Japan bieden toekomstmogelijkheden. Zij behoren tot de top 5 landen waarnaar Europa kaas exporteert, en dat is te danken aan de Europese vrijhandelsakkoorden met deze landen. Voor Milcobel is internationale handel een belangrijke stimulans voor innovatie. De toepassingen van de kaas op de Aziatische markt zijn heel veelzijdig en ze experimenteren met nieuwe bereidingen.”

Expertise en innovatie

​​​

Mozzarella is een technisch complex product, waarnaar Milcobel al zo’n 20 jaar onderzoek doet samen met universiteiten en onderzoeksinstellingen in binnen- en buitenland. In het “Mozzarella Experience Center” zullen ze deze expertise op het gebied van productie en toepassingen nu delen. Er is uiteraard de traditionele toepassing van mozzarella op pizza, maar wat denk je van innovatieve combinaties die uit Azië komen overwaaien zoals de cheese corn dog – een soort mozzarellakroket op een stokje?

Daarnaast deelt Milcobel er ook haar inzichten op vlak van rijping, transport, invriezen, ontdooien en andere zaken die belangrijk zijn op de vele exportmarkten waar Milcobel actief is. Bezoekers mogen zich aan demo’s, tests en analyses verwachten. Er zullen innovatie- en inspiratiedagen worden georganiseerd voor professionele klanten. En ten slotte wil Milcobel ook samenwerkingen met pizzaiolo’s, chefs en hotelscholen opzetten.