Mondelez investeert in koekjesfabriek in Herentals

18.04.2023

Mondelez International, de Amerikaanse multinational en producent van bekende merken als LU, Côte d’Or en Milka, investeert zo’n 30 miljoen euro in haar koekjesfabriek te Herentals. Die investering is goed nieuws voor de toekomst van de fabriek: met onder andere een nieuwe productielijn zal Mondelez er jaarlijks tot 6.500 ton extra TUC-koekjes kunnen produceren, wat op die manier tot 40% toekomstige groei kan ondersteunen.

De consument is er TUC op

De fabriek in Herentals is een van de grootste productiecentra van Mondelez International in Europa en produceert momenteel zo’n 1,6 miljoen koekjes per uur. Dat komt jaarlijks neer op zo’n 65.000 à 70.000 ton koekjes. Die worden momenteel allemaal gemaakt door tien productielijnen.

Om de gestegen vraag van de consument te kunnen beantwoorden, wil Mondelez meer TUC-koekjes produceren in Herentals. De investering omvat de installatie van een nieuwe productielijn voor TUC-crackers, naast de twee reeds bestaande lijnen. Die nieuwe lijn zal een extra capaciteit van 6500 ton creëren voor TUC, wat betekent dat het tot 40% toekomstige groei kan ondersteunen.

 

 

 

 

Make-over

De fabriek in Herentals zal er na de make-over moderner, flexibeler en competitiever uitzien. De Prince-koeken krijgen een nieuwe productiehal voor de chocoladecrèmevulling, de PiM’s-koekjes zullen voortaan in een elektrische oven gebakken worden en de Bastogne-koekjes worden verpakt door een nieuwe verpakkingsapparatuur. Daarnaast voert de fabriek nieuwe IT-systemen in om magazijnbeheer en productie-efficiëntie te verbeteren. Alle nieuwe installaties zouden begin 2024 operationeel moeten zijn.

Op lange termijn wil de vestiging opnieuw concurreren met andere fabrieken: “Met deze operatie kan de fabriek haar concurrentiekracht verder ontwikkelen,” aldus Bart De Geest, Plant Director Herentals. Bovendien is de investering ook goed nieuws voor de werknemers: er zullen zo’n 10 tot 20 extra banen gecreëerd worden, afhankelijk van het aantal TUC-koekjes dat de nieuwe productielijn extra produceert. Zo toont Mondelez dat ze vertrouwen heeft in de expertise van de fabriek en dat ze de groeiambities van de groep op de Europese koekjesmarkt ondersteunt.