La Lorraine Bakery Group investeert 20 miljoen euro in nieuwe productielijn in Barchon

03.07.2024

La Lorraine Bakery Group (LLBG) is een Belgisch familiebedrijf met 85 jaar ervaring in de maalderij- en bakkerijsector. De groep viert het 30-jarig bestaan van haar site in het Luikse Barchon met een nieuwe productielijn voor ambachtelijk brood, baguettes en ciabatta's. Ministers Daerden en Morreale waren aanwezig bij de opening. De investering bedraagt zo’n 20 miljoen euro.

Waar ambacht en innovatie samensmelten

In 2003 investeerde La Lorraine Bakery Group in haar versbakkerijsite in Barchon in de toen nieuwe diepvriestechnologie, waarbij producten deels worden gebakken, diepgevroren en verser dan vers worden afgebakken in het verkooppunt. Dankzij deze technologie kon men voortaan ook gaan exporteren vanuit Barchon, naar onder meer het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Scandinavische landen. 

Om haar internationale ambities verder uit te bouwen, breidt La Lorraine Barchon haar site uit. Na bijna 12 maanden opbouwwerk, start de nieuwe lijn in Barchon nu met de eerste commerciële productieruns.

Ze zal op grote schaal broden, ciabatta’s en baguettes van ambachtelijke kwaliteit produceren. 

De ingrediënten waarmee La Lorraine Bakery Group werkt, komen van lokale landbouwers binnen een straal van maximum 300 km. Het bedrijf investeert ook in regeneratieve landbouwprojecten, om zo graan te telen met een lagere CO2 voetafdruk.

Frédéric Daerden, Minister van Begroting & Vicevoorzitter van de Regering van de Federatie Wallonië-Brussel: “Met de inhuldiging van deze nieuwe lijn voor artisanale broden vieren we een erfgoed van knowhow en authenticiteit. Lorraine Bakery Group staat al jaren voor uitmuntendheid en traditie en belichaamt zo de waarden van onze lokale cultuur en onze regio.” 

Nieuw talent aantrekken

Vandaag werken meer dan 350 Food Heroes in La Lorraine Barchon. De investering in de nieuwe productielijn creëert bovendien extra jobs. La Lorraine Bakery Group lanceert daarom een rekruteringscampagne onder de slogan “Klaar om je mouwen op te rollen?”. 

“We zijn een snelgroeiend familiebedrijf met Belgische roots en sterke waarden. Al onze medewerkers maken het verschil. Ondanks de snelle groei van onze organisatie, blijven we zeer wendbaar en ondernemend. De inhuldiging van deze nieuwe lijn in Barchon met artisanale producten van topkwaliteit is daar het bewijs van. Het is iets waar onze teams erg trots op mogen zijn”, zegt Marc Vanherpe, CEO Bakery Fresh. 

Christine Morreale, Waals Minister van Tewerkstelling: “Het is belangrijk om te kunnen vertrouwen op bedrijven die de toekomst van onze lokale economie, innovatie en knowhow blijven garanderen.

Met deze nieuwe productielijn investeert La Lorraine Bakery Group opnieuw in veelbelovende perspectieven in onze regio.”