Koffiecapsules kan je voortaan sorteren in de Nieuwe Blauwe Zak

11.01.2023

Wat brengt het nieuwe jaar voor koffiecapsules? Een hoger recyclagepercentage! Fost Plus biedt in samenwerking met Nestlé, Nespresso en JDE Peet alle Belgen een nieuwe sorteer- en recyclageoplossing aan. Koffie- en andere drankencapsules, zowel van aluminium als van plastic, kan je sinds 1 januari 2023 sorteren in de blauwe PMD-zak voor recyclage.

Een uniforme recyclage-oplossing

De blauwe zak: al meer dan 25 jaar is hij aanwezig in elke Belgische keuken of garage! Dankzij de blauwe PMD-zak kunnen we in ons land bijna alle plastic huishoudelijke verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons sorteren, om ze nadien te recycleren. Sinds 1 januari 2023 is dat nog meer het geval: nu kunnen capsules van koffie, evenals alle andere drankencapsules, in heel België in de blauwe zak terecht.

Sorteren wordt dus gemakkelijk dan ooit voor liefhebbers van koffiecapsules, die de blauwe zak al dagelijks gebruiken.  Of het nu thuis is, op het werk of ergens anders waar je van een heerlijk kopje koffie kan genieten. Dankzij een extra materiaalstroom voor de blauwe zak, levert dit nieuwe systeem een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie.

Wim Geens, Managing Director van Fost Plus: “Hiermee zetten we samen een grote stap voorwaarts. Drankencapsules bevatten waardevolle materialen. Door ze samen met het PMD te sorteren, zorgen we voor een uniforme en toegankelijke recyclage-oplossing via de vijf sorteercentra die speciaal voor deze producten werden aangepast.”

Eendracht maakt macht

Hoewel er voor sommige capsules al jaren inzamel-, sorteer- en recyclagekanalen bestaan, ontbrak het aan een gemeenschappelijk en homogeen systeem voor alle koffie- en andere drankencapsules. Dit grote project is het resultaat van jarenlang onderzoek, ontwikkeling en overleg tussen Nespresso en Fost Plus, waarbij vervolgens ook JDE Peet’s (voor de merken L’Or en Douwe Egberts) en Nestlé (voor de merken Starbucks by Nespresso, Nescafé Farmers Origins en Nescafé Dolce Gusto) aansloten vanaf het moment dat ze op de markt kwamen. 

Het gaat om een aanzienlijke investering van de drie capsuleproducenten, die hiermee de recyclage van alle aluminium en plastic capsules op de Belgische markt financieren. Michel Mersch, CEO van Nestlé België en Luxemburg: “Met dit initiatief zetten we opnieuw een stap naar meer circulariteit van onze verpakkingen. Zo blijven consumenten genieten van de kwaliteit van onze koffiecapsules, terwijl we de verpakking een tweede leven te geven. Dit is ook een warme oproep aan alle andere producenten of distributeurs van capsules om deel te nemen aan dit nieuwe, door Nespresso geïnitieerde systeem.”

Sonja Wegscheider, General Manager Retail van Jacobs Douwe Egberts België en Luxemburg: “We zijn fier dat we alle Belgen geweldige koffie en momenten van verbondenheid kunnen bieden. Vermindering van onze impact op het milieu staat centraal in onze strategie en het is onze verantwoordelijkheid om verandering teweeg te brengen. Wat de recyclage van aluminium capsules betreft, was het voor ons duidelijk dat we samen de meeste impact kunnen maken.”