Goede voornemens

17.01.2019

Een nieuw jaar: voor velen onder ons het moment om goede voornemens te maken. En daarbij kijken we al snel ook naar onze voeding en levensstijl. Evenwichtiger eten, dagelijks ontbijten, meer bewegen, meer van dit en minder van dat: het klinkt u wellicht niet onbekend in de oren? Bewust omgaan met onze voeding en voedingsgewoonten: we kunnen het enkel toejuichen!

Ook bij Fevia kijken we vooruit naar wat het nieuwe jaar ons brengt, te beginnen met… verkiezingen! Na een uiterst woelige politieke periode snakken we opnieuw naar een stabiel en krachtdadig beleid. We hebben alvast onze nieuwjaarsbrief voor beleidsmakers klaar, vol goede voornemens van onze kant maar ook met een duidelijke vraag tot samenwerking naar hen toe. De boodschap is duidelijk: stap met onze bedrijven de keuken in om samen te koken aan een welvarende, duurzame en gezonde toekomst. 

Die nieuwjaarsbrief presenteren we op www.feviamemorandum.be in de vorm van 4 recepten: voor verdere groei, voor het aantrekken en ontwikkelen van talenten, voor circulair ondernemen en voor een evenwichtige voeding. Onze goede voornemens staan er heel concreet in de vorm van 12 ingrediënten: geen slappe kost, maar engagementen waarvan we vastbesloten zijn om ze in de praktijk om te zetten. We durven als Belgische voedingsindustrie ambitie tonen en onze nek uitsteken, net omdat we in het verleden bewezen hebben dat we onze ambities ook kunnen waarmaken.

Vorig jaar nog toonden we zwart op wit aan dat de engagementen die we met minister De Block afsloten in het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding ervoor zorgden dat we als Belgische consumenten vandaag kunnen kiezen uit een evenwichtiger voedingsaanbod. En de monitoring die het Vlaams Instituut Gezond Leven uitvoerde van onze inspanningen om voor een evenwichtig aanbod aan dranken en tussendoortjes te zorgen op scholen, toonde dat we de doelstellingen behaalden en zelfs overtroffen.

Een sleutelingrediënt om onze goede voornemens te kunnen waarmaken is innovatie. Samen met de innovatieplatformen Flanders’ FOOD en Wagralim werken onze bedrijven vandaag al volop aan de voeding van de toekomst. Die voeding zal inspelen op consumententrends als de vraag naar nog meer transparantie, meer voeding op maat van persoonlijke noden en een ruim gamma producten die we steeds duurzamer produceren. Samenwerking, tussen de schakels van de agro-voedingsketen en ruimer met onze stakeholders, is cruciaal om die stappen te blijven zetten. Daarin geloven we rotsvast!

Innoveren betekent ook werken aan een nieuwe voedingsindustrie, die zichzelf durft in vraag te stellen en constant evolueert. Voedingsfabrieken worden steeds vaker hi-tech omgevingen die zich inpassen in wat we kennen als de Industrie 4.0. Bedrijven die kennis delen binnen een ruim netwerk aan partners, de digitalisatie omarmen en die big data gebruiken om steeds slimmer te produceren, gaan de toekomst uitmaken. Gemakkelijk wordt het wellicht niet, maar wij kijken er alvast naar uit om die boeiende weg te bewandelen. Als dat geen goed voornemen en vooruitzicht is!