- Nieuws
- Fevia roept op tot hechtere samenwerking tussen voedingsindustrie, overheden en experten naar aanleiding van Wereldobesitasdag
Naar aanleiding van Wereldobesitasdag, herhaalt Fevia, de federatie van de Belgische voedingsbedrijven, haar uitdrukkelijk engagement om bij te dragen aan een evenwichtiger voedingsaanbod op de Belgische markt. Daarom lanceerde Fevia, samen met Comeos, de federatie voor handel en diensten, eind 2023 het “Nutri-Pact: een coalitie voor beter eten” waarmee voedingsindustrie en -retail hun inspanningen opvoeren om de kwaliteit van onze voeding verder te verbeteren.
Verder bouwen op geboekte vooruitgang
“De voedingsindustrie is daarbij niet aan haar proefstuk toe,” zegt Ann Nachtergaele van Fevia. “De voorbije jaren werden in verschillende convenanten met de overheid streefdoelen afgesproken om het voedingsaanbod stapsgewijs te verbeteren. Na een aanzienlijke verlaging van het zoutgehalte, werd ook ingezet op minder suiker en minder calorieën. Zo reduceerde de zuivelsector het suikergehalte in zijn producten met 12%, en de frisdrankensector met 20%, terwijl het Convenant Evenwichtige Voeding de stijgende trend in de calorie-inname in de periode 2012-2020 kon ombuigen naar een daling.”
Kentering in zicht?
Uit de recente cijfers van de laatste Nationale Voedselconsumptiepeiling blijkt dat obesitas en overgewicht, en de daaraan gelinkte gezondheidsrisico’s, een acuut maatschappelijk probleem blijven. “Toch mag dit geen reden zijn tot fatalisme”, benadrukt Ann Nachtergaele.
“De ervaring leert ons dat hechte samenwerking tussen overheden, experten en industrie wel degelijk tot positieve verandering kan leiden. En de cijfers van de nieuwe Voedselconsumptiepeiling lijken dit ook te bevestigen. Voor het eerst stellen we vast dat de cijfers van overgewicht en obesitas in België min of meer stabiliseren, in tegenstelling tot het doemscenario van 70% overgewicht en obesitas tegen 2050, dat vandaag uitgebreid in de pers kwam, maar dat op oudere cijfers is gebaseerd.”
Nood aan betere coördinatie en ondersteuning
In de strijd tegen obesitas pleit Fevia daarom uitdrukkelijk voor een betere coördinatie van de inspanningen tussen de verschillende sectoren van de industrie, de respectieve overheden en de wetenschap. Om innovatie en herformulering een nieuwe impuls te geven, bijvoorbeeld, zijn concrete instrumenten nodig die de voedingsindustrie helpen om de juiste keuzes te maken.
“Het laaghangend fruit is ondertussen geplukt,” legt Ann Nachtergaele uit, “verdere vooruitgang in de reductie van suiker, vet en zout moet dus doordacht gebeuren, door bewust te focussen op de juiste prioriteiten. Daarvoor zijn robuuste data nodig, gebaseerd op objectieve studies zoals Nutri-Track* en EUREMO**. Wij herhalen dan ook uitdrukkelijk onze vraag aan de federale overheid om er bij Sciensano op aan te dringen hier zo snel mogelijk werk van te maken. Die studies werden in 2021 aangekondigd, maar laten nog steeds op zich wachten.”
Nutri-Pact op kruissnelheid
Ondertussen werkt Fevia onverkort verder aan de andere engagementen in het Nutri-Pact. “De aanpassing van het voedingsaanbod is maar één piste. Ook op het vlak van marketing, communicatie en sensibilisering onderneemt de industrie concrete stappen”, benadrukt Ann Nachtergaele.
Zo werd vorig jaar een pilootproject afgerond rond “nudging”, waarbij consumenten op de winkelvloer worden aangemoedigd om te kiezen voor gezondere opties. Fevia en Comeos zetten dit initiatief samen op met de expertisegroep BE4LIFE van de UGent, in samenwerking met supermarktketen Carrefour en voedingsproducenten Danone, Patroba, Puratos en Coca-Cola. De eerste resultaten waren veelbelovend en de federaties kijken nu hoe het project kan worden verdergezet en opgeschaald.
Daarnaast blijft ook verantwoorde marketing bijzonder belangrijk. “België is een voorloper op het gebied van zelfregulering van marketing naar kinderen en jongeren toe, met een strikte reclamecode die bindend is voor de volledige voedingsindustrie. Sinds de lancering in 2012 werd deze “Belgian Pledge” verschillende keren aangescherpt,” legt Nachtergaele uit. “Onze doelstelling is om steeds zo goed mogelijk aan te sluiten bij de evolutie van de maatschappij. Vandaag leggen we trouwens de laatste hand aan een verdere verstrenging van de regels, die vanaf volgend jaar van kracht zal zijn.”
Samenwerken aan duurzame oplossingen
Fevia benadrukt tegelijkertijd dat obesitas een complexe uitdaging is zonder eenvoudige oplossingen en dat iedereen zijn verantwoordelijkheid dient op te nemen. “Het is natuurlijk verleidelijk om één schuldige te zoeken, zoals de voedingsindustrie, en dan te pleiten voor allerlei restricties. Maar wat de recente cijfers zoals die van de Global Burden of Disease ons vooral leren, is dat je een multifactorieel probleem als overgewicht en obesitas daarmee niet onder controle krijgt. Zelfs landen die heel ver gaan in een repressieve aanpak, slagen er niet in om de obesitascijfers terug te dringen”, stelt Ann Nachtergaele vast.
Daarom pleit Fevia ervoor om op een andere manier naar de problematiek te kijken en volop beroep te doen op het volontarisme, de impact en de expertise van alle betrokken partijen, inclusief de voedingsindustrie. Een meer gecoördineerde samenwerking tussen overheden, wetenschappelijke experten en bedrijven in de voedingsindustrie, de horeca en de handel is volgens Fevia een essentiële sleutel voor duurzaam succes in onze gezamenlijke strijd tegen obesitas. Het is een oprechte en uitdrukkelijke oproep die Fevia op Wereldobesitasdag graag nog eens herhaalt.
*Nutritrack: monitoringsysteem om de voedingskwaliteit van voedingsproducten op de Belgische markt te volgen. Naar het verslag van de FOD Volksgezondheid in 2021, waar de resultaten van Nutritrack in het vooruitzicht worden gesteld.
**Euremo: studie gericht op het vergelijken van de nutritionele kwaliteit van Belgische voedingsproducten met die van buurlanden.