Nieuwe digitale trends doen duidelijk hun intrede in de Waalse voedingsindustrie. Concepten als FoodTech, big data, slimme verpakkingen, e-commerce, QR-codes, klinken de agrovoedingssector intussen niet langer onbekend in de oren. Waalse voedingsbedrijven kunnen nu beroep doen op verschillende programma’s en tools om zich klaar te stomen als fabrieken van de toekomst. Laten we inzoomen op het fenomeen industrie 4.0 dat duidelijk ook een opmars maakt in de Waalse voedingssector.
Voedselproductie en -consumptie digitaliseren
De digitale transformatie in de industriële productie is omvangrijk en verandert structureel de omgeving, de werkwijze en de relaties tussen de leveranciers, klanten en consumenten. Het leven in een fabriek ziet er intussen behoorlijk anders uit: tijd en afstand zijn verkort en gegevens worden sneller verwerkt. Door deze evolutie vinden producten sneller hun weg naar de markt.
De dienstverlening van een product is voor bedrijven een even belangrijke bron van inkomsten als het product zelf. Denk daarbij aan de levering (aan huis) of aan de samenstelling van producten die met recepten worden geleverd. Dit plaatst de klant centraal in de bedrijfsvoering - of het nu gaat om een eindconsument, B2B-klant, gebruiker of zelfs medewerker. In bepaalde gevallen zal de klant zelfs mee het product bepalen. Bovendien is het klantenprofiel ook veranderd met de jaren. Vandaag meer dan ooit zijn consumenten beter geïnformeerd, delen ze hun kennis en worden ze veeleisender.
Door de digitalisatie ontstaan nieuwe marketingmodellen. De tijdspanne tussen een aankoopbehoefte tot de daadwerkelijke aankoop, is verkort. Consumenten willen hun producten op elk moment van de dag kunnen aankopen. ‘click&buy’ wordt de norm. Deze veranderingen brengen tegelijk tal van uitdagingen met zich mee. Voedingsbedrijven moeten zich aanpassen aan de geconnecteerde wereld en de laatste innovaties kunnen implementeren.
Digitalisatie boosten in de voedingsindustrie
Voedingsbedrijven hebben er alle belang bij om de digitale evolutie nauw op te volgen: voor een betere prestatie, slimme productiesystemen, een optimale kwantiteitscontrole, een nauwkeurige traceerbaarheid, eenvoudige informatie-uitwisseling, een klantendienst die beter is afgestemd op de noden van de klant, enzovoort. Om competitief te blijven moet elk bedrijf op basis van zijn positionering een antwoord bieden op de digitale uitdagingen.
FEVIA Wallonie stelt, in samenwerking met innovatieplatform Wagralim, de nodige middelen ter beschikking om bedrijven te ondersteunen met het digitaliseren van hun productieproces.
Met een barometer, ontwikkeld door AdN (Agence du numérique en Wallonie), meten bedrijven hun niveau op vlak van technologische innovaties om de nodige aanpassingen uit te voeren. Het programma « Made different - Factories of the Future » sensibiliseert en ondersteunt bedrijven bij technologische implementaties. Bovendien kunnen bedrijven deelnemen aan workshops en themasessies. Kmo’s kunnen een beroep doen op experts en krijgen daarvoor subsidies van het Waals Gewest (via ‘chèques entreprises').
Om leden-ondernemingen te steunen in de digitale evolutie, organiseert FEVIA evenementen over de nieuwe trends. In september 2017 organiseerde FEVIA Wallonie haar jaarlijks event rond digitalisatie en de hypergeconnecteerde consument van vandaag.
Vorige maand organiseerde FEVIA een kmo-event rond de impact van de digitalisatie in de voedselketen, met onder andere een voorstelling over de digitale innovaties in distributiecentra.
Meer informatie?
Waalse voedingsbedrijven die meer informatie wensen over initiatieven en hoe FEVIA ondersteuning kan bieden over het digitale luik, kunnen contact opnemen met Anne Reul.
Ook in Vlaanderen speelt de digitale trend zich af. Flanders’ FOOD, het innovatieplatform van de Vlaamse voedingsindustrie, steunt meer en meer projecten die gericht zijn op digitale transformatie. Voor meer info, klik hier
Abonneer u op het domein Innovatie op de FEVIA website om op de hoogte te blijven van de recente digitale ontwikkelingen in de sector.