Deze week in de media

12.11.2019

Wekelijks vatten we voor u samen hoe de stem van de Belgische voedingsindustrie in de media aan bod kwam. Ontdek hieronder de meest markante quotes.

Nutri-Score

Vorige week riepen een aantal Europarlementariërs op om het Nutri-Score systeem op Europees niveau verplicht te maken. Een goed idee of niet? Er bestaat heel wat discussie over het algoritme en in hoeverre het systeem wetenschappelijk gevalideerd is. De Belgische voedingsindustrie pleit voor een Europees geharmoniseerd systeem, om bijkomende voedingswaarde-etikettering vrijwillig toe te passen. Bovendien moet er voldoende draagvlak bestaan voor een dergelijk systeem.

Le Soir | Le Nutri-Score obligatoire, possible bénéfice pour la santé | 8 november

De voedingstak

De Hoge Gezondheidsraad publiceerde in oktober het Belgisch voorlichtingsmodel: de voedingstak. De voedingstak bevat 5 productgroepen die illustreren waar de grootste gezondheidswinsten te rapen vallen: eet meer volkoren graanproducten, fruit & groenten, peulvruchten en noten & zaden en beperk je zoutinname. En met die aanbevelingen gaat ook de voedingsindustrie aan de slag. De doelstelling is om binnen 5 jaar via de voedselconsumptiepeiling een bijkomende verbetering te zien van het voedingspatroon van de Belgen.

Le Soir | L’industrie veut enrichir ses produits en céréales complètes | 8 november

Belgische Economische Missie naar China

De Belgische voedingssector verdubbelde de voorbije vier jaar haar export naar China en grijpt de komende handelsmissie onder leiding van HKH Prinses Astrid aan om onder meer via e-commerce de export verder te boosten. Fevia gaat samen met 29 van haar leden onder de vlag van het promotiemerk “Food.be – Small Country. Great food.” langs bij e-commerce giganten Alibaba Group en JD.com en logistieke dienstverlener ZIH.

Trends | Alibaba en de Belgen | 7 november

*Wegens auteursrechten is het Fevia niet toegestaan om artikels te delen.