Conserverie et Moutarderie belge geeft glazen bokalen een tweede leven

27.10.2022

Conserverie et Moutarderie belge geeft glazen bokalen een tweede leven

Conserverie et Moutarderie belge startte 70 jaar geleden in de garage van Maria en Franz Schumacher in Raeren, een gemeente in de provincie Luik. Vandaag staan de kleinkinderen Rachel, Raphaël en Laurent aan het roer. In 2022 besloot de derde generatie om niet meer exclusief te produceren voor hun klanten, maar een eigen merk te lanceren. Sindsdien produceren ze biologische sauzen, dressings en smeerpasta onder de merknaam “Maria & Franz”, waar de focus sterk ligt op de lokale verankering.

Lokaal waarborgsysteem reduceert CO2-uitstoot met 79%

Net omwille van die lokale verankering sloot het bedrijf zich aan bij een circulair waarborgsysteem van de start-up Foodprint. Het concept is eenvoudig: Foodprint levert voedingsproducenten glazen bokalen aan, de producent vult de bokalen af en Foodprint levert de producten aan de winkels.

In de winkel betaalt de consument per bokaal een waarborg van 15 cent. Nadat ze van de producten genoten hebben brengen consumenten de bokalen proper terug naar de winkel en krijgen ze hun waarborg terug. Foodprint haalt de lege bokalen vervolgens op en brengt ze naar de wasstraat. 

Zo’n lokaal waarborgsysteem brengt verschillende voordelen met zich mee. Mede-zaakvoerder Raphaël Renson: “We reduceren het verpakkingsafval uit glas helemaal tot nul, glazen verpakkingen krijgen een tweede leven en komen steeds in hetzelfde, gesloten circuit terecht. Bovendien reduceren we onze CO2-uitstoot met 79% en creëren we lokale jobs in de sociale economie”. 

Dit initiatief draagt bij aan de doelstelling van de Belgische voedingssector om tegen 2025 enkel recycleerbare, herbruikbare of biologisch afbreekbare verpakkingen op de markt brengen. Meer weten? 

Naar meer inclusiviteit

Conserverie et Moutarderie belge werkt nauw samen met een beschutte werkplaats in Eupen, waar zowel mensen met als zonder een beperking werken. Zij krijgen de kans om op voet van gelijkheid samen te werken en uit te blinken met hun talenten.

“Samen doen we ons uiterste best om een duurzaam, lokaal, familiegericht en kwalitatief hoogstaand product te garanderen”, gaat Raphaël verder. “Verschillende producten - voornamelijk sauzen en dressings -, worden gebotteld in de ‘Beschützende Werkstätte’ en krijgen daar het juiste etiket. Wat begon als een zakenrelatie met de beschutte werkplaats is nu een vriendschappelijke relatie geworden.”