Beyers Koffie, de grootste koffiebranderij van België, bouwt in Puurs-Sint-Amands aan een gloednieuwe productie- en opslagfaciliteit van liefst 3.100 vierkant meter. Dankzij de investering van 3,5 miljoen euro creëert Beyers Koffie op lange termijn zo’n 20 nieuwe jobs, onderstreept ze haar stevige groeiambities en zet ze verder in op een duurzame koffieproductie. De symbolische eerste steen werd gelegd in het bijzijn van onder andere Vlaams Minister-President Jan Jambon en Vlaams Minister van Economie Hilde Crevits.
Jaarlijks ruim 3 miljard duurzame kopjes koffie
Voor wie regelmatig over de A12 tussen Antwerpen en Brussel rijdt, zal het een vertrouwde ervaring zijn: het heerlijke aroma van vers gebrande koffie bij het passeren van Beyers Koffie in Puurs-Sint-Amands. Maar weinig mensen weten dat de koffiebranderij ook de grootste van België is en dat maar liefst 90 procent van de koffie bestemd is voor het buitenland.
Jaarlijks worden er meer dan 22.000 ton koffiebonen gebrand, ingepakt en wereldwijd gedistribueerd, goed voor in totaal meer dan 3 miljard kopjes koffie. Beyers maakt onder andere koffie voor het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon en voor winkelketens als Carrefour, Lidl, HEMA en Kruidvat.
Sneller inspelen op consumentenbehoeftes
Marco Ciaramelli, CEO van Beyers Koffie: “Wereldwijd zien we een sterke evolutie in de koffieconsumptie, waarbij consumenten steeds meer kiezen voor hoogwaardige koffieoplossingen en om nieuwe formaten, zoals koffiecapsules, vragen. Met de uitbreiding van onze site in België willen we aan deze behoeften kunnen voldoen en ons bedrijf sneller laten groeien.
Deze investering in de reeds ultramoderne koffiebranderij in Puurs-Sint-Amands zal er enerzijds voor zorgen dat we onze klanten meer koffie kunnen aanbieden die aan hun behoeften beantwoordt en anderzijds dat we nog duurzamer kunnen werken.”
Kwaliteit en duurzaamheid voorop
Beyers Koffie was een van de eerste koffiebranders die zich in de late jaren ‘80 bij Max Havelaar aansloot (nu gekend als Fairtrade Belgium). Ondanks haar belangrijke groei, richtte Beyers Koffie haar altijd op kwaliteit en duurzaamheid. Vandaag draagt meer dan 60% van hun totale hoeveelheid koffie het label van duurzame koffie.
Bovendien blijft de onderneming een voortrekker op het gebied van de nieuwste beschikbare technologieën, bijvoorbeeld met de introductie in 2020 van traceerbare koffie via Farmer Connect – een technologische startup die bedrijven traceerbaarheidsoplossingen aanbiedt van boerderij of plantage tot consument.
Blijven werken aan energiebesparing
Verantwoord ondernemen betekent voor Beyers Koffie trouwens meer dan enkel koffieboeren ondersteunen of werken met koffieplantages die milieuaspecten in aanmerking nemen. Daarom maakt het bedrijf ook haar koffieproductie duurzamer met maatregelen zoals efficiënte branders met warmterecuperatie, een interne waterzuiveringsinstallatie, de on-site productie van stikstof als bewaargas dat volledig uit de plaatselijke lucht wordt gehaald, en een maximaal gebruik van duurzame verpakkingen. De koffiebranderij werkt sinds 2009 voor 100% met groene energie, en de CO2-uitstoot die het koffiebranden en het verwarmen van de gebouwen en sanitair water veroorzaakt, compenseert het sinds 2014 volledig.
Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Bekijk hier wat Fevia met haar 4 content formats voor jou kan betekenen