De coronacrisis had – en heeft nog steeds - een grote impact op de internationale activiteiten van onze voedingsbedrijven. Internationale handel kwam op een laag pitje te staan maar tegelijk zagen we een digitale versnelling. Zal het coronavirus dan een gamechanger zijn en zetten bepaalde trends zich de komende jaren verder? Eén ding is zeker: internationale handel speelt een cruciale rol om de economische curve terug naar omhoog te brengen. Onder het motto #ReverseTheCurve en met ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” schuiven we 4 ambities naar voor om de export, de motor van de groei van de voedingsindustrie, opnieuw aan te wakkeren.
1. Fast forward in “Everything E”
De coronacrisis is duidelijk een katalysator voor de digitalisering. Voedingsbedrijven worden gepusht om nieuwe, digitale pistes uit te werken, ook op het vlak van internationale handel. Dat is een uitdaging, maar één die ook opportuniteiten met zich meebrengt. Door de quarantaine maatregelen nam e-commerce in heel wat landen een hoge vlucht. Voedingsbedrijven kunnen hierop inspelen door producten aan te bieden op buitenlandse online platformen. Kijk bijvoorbeeld naar China, waar de verkoop via het internet en thuisconsumptie belangrijk zijn. Kortom, je ogen blijven openhouden en innoveren blijft hier de boodschap.
Fevia Vlaanderen en Fevia Wallonie steunen samen met partners onze voedingsbedrijven op volgende events:
- Ontdek je als voedingsbedrijf graag meer over dit onderwerp? Schrijf je dan zeker in voor het seminarie van Fevia Vlaanderen en Flanders’ FOOD op 9 juli. Je leert er alles over e-commerce: de opportuniteiten, mogelijkheden en do's en don'ts voor voedingsbedrijven.
- Op 14 oktober organiseert Fevia Vlaanderen het Food Export Forum. We schotelen er inspirerende sessies en debatten voor over hoe de invloed van corona op het internationaal zakendoen en over de nieuwste trends. Je kan er ook direct in gesprek met internationale retail-experten van Green Seed en adviseurs van Flanders Investment & Trade (FIT). Aangezien de FIT Exportbeurs een jaartje uitgesteld moest worden, is dit een unieke kans voor exporterende voedingsbedrijven. Mis het niet!
- Op 15 oktober zien we je graag in de luchthaven van Luik, waar het tweedaagse European Cross-Border E-Commerce Forum doorgaat. Hier ontdek je concepten als new retail en offline-to-online sales in de praktijk. Meer info volgt snel.
2. Scoren op hybride beurzen en events
Beurzen zijn traditioneel een belangrijk kanaal voor voedingsbedrijven om hun producten aan de wereld te tonen, bestaande contacten te onderhouden en om nieuwe klanten te ontmoeten. Maar in welke vorm gaan die beurzen in de toekomst door? Feit is dat beurzen en andere events niet zullen ontsnappen aan de digitaliseringsgolf en zichzelf moeten heruitvinden.
Op toekomstige beurzen en events wordt “hybride” het sleutelwoord. Ze evolueren meer en meer naar een mix van online en offline. Virtueel deelnemen aan beurzen, congressen, livestream panelgesprekken of online B2B-meetings: dat wordt het nieuwe normaal. Het is belangrijk om met onze Belgische voedingsbedrijven hierbij voorop te lopen en ook online te tonen dat we een “Small country with great food” zijn!
Laten we dus de ambitie hebben om op die fora het merk “Belgische voeding en dranken” verder op de kaart te zetten, online en offline. Voor het overzicht van de Belgische standhouders op de toonaangevende voedingsbeurs SIAL 2020 gaan we volledig digitaal en proberen we online de Belgische standhouders extra zichtbaarheid te geven bij hun doelpubliek!
3. Brexit ahead, be prepared
Een ongeluk komt nooit alleen… Al voor de crisis was het duidelijk dat de Brexit onze Belgische voedingsindustrie parten zou spelen. De boodschap is duidelijk: voedingsbedrijven moeten zich voorbereiden op een toekomst waarin de handel met ons vierde grootste exportland een stuk moeilijker en duurder wordt.
Wij schatten de kans op een harde Brexit helaas groot in. Daarom ontwikkelden we een online opleiding die voedingsbedrijven klaarstoomt om de nieuwe douane- en gezondheidsvereisten na nieuwjaar de baas te kunnen. Dankzij ons partnerschap met Deloitte en Alimento kunnen we deze opleiding aan een scherpe prijs aanbieden aan onze leden.
Klik hier voor meer info over de online opleiding
4. Verre exportmarkten veroveren met food.be
Maar waar de ene deur dicht gaat, gaat een andere open. Uit ons recent gelanceerde economisch jaarverslag voor 2019, zien we dat de verre uitvoer van Belgische voeding en dranken met 8,3% steeg vlak voor het uitbreken van de coronacrisis. Vooral de Verenigde Staten en Saudi-Arabië tonen heel veel potentieel. Zo stijgt de export naar de VS met 12,4% en naar Saoedi-Arabië met 25%!
We moeten de ambitie hebben om opnieuw aan te pikken met die exportsuccessen op verre markten. Volgend jaar kondigen zich op dat vlak twee opportuniteiten aan die we met beide handen willen en zullen grijpen. Vanaf april is er de Wereldtentoonstelling in Dubai en in oktober de prinselijke missie naar de VS. Daarover binnenkort meer info!
Laten we kortom ook de komende maanden en jaren met ons gemeenschappelijk promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” aan de wereld tonen dat Belgische voeding en dranken garant blijven staan voor kwaliteit, diversiteit en innovatie!