10.09.2024

Seminarie: zakelijke opportuniteiten in Kazakhstan

Events door derden

Kazakhstan, misschien een (nog) onbekende markt maar zeker wel vol met mogelijkheden! Benieuwd naar de opportuniteiten voor jouw voedingsbedrijf in Kazakhstan? Laat je verder informeren en inspireren door de lokale experten die aanwezig zijn om op jouw vragen te antwoorden.

 

Het Belgische Agentschap voor Buitenlandse Handel organiseert zijn Trade4U seminarie over 'Business Opportunities in Kazakhstan' op dinsdag 10 september in Brussel om 14u, in Club Prince Albert in Brussel.

Waarom deelnemen?

 

België is een belangrijke handelspartner van Kazachstan

  • De EU is Kazachstan's 1e leverancier en 3e grootste klant naast China en Rusland. Binnen de EU is België de 10e grootste klant en de 9e grootste leverancier.
  • Kazachstan is een belangrijke partner voor de EU en biedt belangrijke hulpbronnen zoals uranium, olie en verschillende mineralen.
  • Bovendien heeft de EU een strategische overeenkomst met Kazachstan ondertekend om de handelsrelatie te verdiepen, de eerste in zijn soort in Centraal-Azië.

Aantrekkelijk voor export & investeringen

  • Kazachstan is een aantrekkelijke bestemming voor export en investeringen door Belgische en Europese landen als alternatief voor Rusland en China. Naast mijnbouw, gezondheidszorg, voeding en landbouw is hernieuwbare energie een topprioriteit geworden voor het land.
  • De regering voert actief marktgerichte hervormingen door, die buitenlandse investeringen zullen aantrekken en het concurrentievermogen in verschillende sectoren zullen verbeteren. Kazachstan, de grootste economie in Centraal-Azië, heeft zich ontpopt als een aantrekkelijke bestemming voor buitenlandse directe investeringen (BDI). Volgens een schatting van het nationale bedrijf Kazakh Invest is de totale instroom van directe buitenlandse investeringen de afgelopen 30 jaar opgelopen tot 431 miljard dollar. Dit bedrag is goed voor 70% van de BDI-instroom in Centraal-Azië. Het is dan ook niet verrassend dat de EU, met België in een belangrijke rol, een belangrijke investeerder is in het land.

Geopolitieke context: kruispunt in Centraal-Azië

  • Kazachstan, strategisch gelegen op het kruispunt van Europa en Azië, biedt een waaier aan economische mogelijkheden voor Belgische bedrijven.
  • Door de geopolitieke situatie is de doorvoer van producten via Rusland of het sourcen van producten uit Rusland niet gewenst en moeilijker geworden. De sancties tegen Rusland zullen hoogst waarschijnlijk nog een lange tijd van kracht zijn en zullen waarschijnlijk ook steeds uitgebreider en strenger worden. Om een veerkrachtige toeleveringsketen te garanderen en lange termijn partnerschappen op te bouwen gaan bedrijven op zoek naar alternatieve leveranciers en ook alternatieve transportroutes. De uitbouw van de middle corridor is een antwoord op die groeiende vraag naar alternatieve transportroutes en kreeg door het conflict in Oekraïne een stevige duw in de rug.

Voor wie?

 

  • Het seminarie biedt waardevolle inzichten voor iedereen die geïnteresseerd is in exportmogelijkheden naar Kazachstan.

Meer specifiek voor de voedingsindustrie

  • Belgische en bij uitbreiding Europese producten worden gezien als kwalitatief en hebben een goede reputatie in Kazakhstan. 
  • Kazakhstan is het rijkste land in Centraal-Azië, een regio die zich in een sneltempo aan het ontwikkelen en moderniseren is. Het land heeft voldoende koopkracht om buitenlandse, meer gourmet/premium producten te kopen.
  • De consument is op zoek naar gezonde en kwalitatieve producten.
  • Er is vraag naar biologische producten, alcoholische en niet alcoholische dranken, sauzen en soepen, vlees en zuivel, koekjes en suikerwaren, patisserie.
  • De horeca is ook aan het groeien, waardoor de vraag naar kwalitatieve ingrediënten stijgt.
  • Consumenten gaan bewuster om met hun gezondheid en gaan op zoek naar speciaalzaken die biologisch en gezond voedsel aanbieden.

Daarnaast is Kazakhstan de ideale plaats om te starten in de regio van Centraal-Azië door de excellente centrale ligging van het land en de hogere koopkracht van de consumenten (hoogste in Centraal-Azië). 

Daarom is het een opportuniteit voor de Belgische voedings-en dranken bedrijven om in 2025 deze markt en regio verder te ontdekken en om als een van deze eerste deze markt te betreden; als opstap voor de hele regio.

 

Door wie?

 

Het Belgische Agentschap voor Buitenlandse Handel, in nauwe samenwerking met Flanders Investment & Trade, het Waalse Export & Investeringsagentschap, Hub Brussels en de FOD Buitenlandse Zaken, organiseren hun gezamenlijk seminarie over 'Business Opportunities in Kazakhstan'.

 

Programma

 

Gastsprekers zijn HE Baimukhan Margulan, ambassadeur van de Republiek Kazachstan in België, en HE Henri Vantieghem, ambassadeur van België in Kazachstan.

Wim Bosman, Business Development Specialist bij Credendo, en Aizhan Mussakanova, Trade Commissioner bij AWEX, FIT en hub.brussels zullen presentaties geven over de mogelijkheden in het land.

Het volledige programma en registratie kan je hier terugvinden: Trade4U seminar on business opportunities in Kazakhstan - Belgian Foreign Trade Agency (abh-ace.be)

 

 

PDF-pictogram invitation-seminar-trade4u-kazakhstan_final_1.pdf

PDF-pictogram invitation-seminar-trade4u-kazakhstan_final_1.pdf