Digitalisering

Stijgende O&O uitgaven

In 2023 gaf de Belgische voedingsindustrie meer dan 300 miljoen euro uit aan onderzoek en ontwikkeling. Dit komt overeen met 3,3% van de toegevoegde waarde. De - tijdelijke - daling in 2019 kan het gevolg zijn van het moeilijke jaar dat Belgische voedingsbedrijven in 2018 hebben doorgemaakt.

In vergelijking met haar Europese concurrenten, besteedt de voedingsindustrie veruit de meeste middelen aan O&O. In 2023 bedroegen de O&O-uitgaven van Franse voedingsbedrijven 1,7% van hun toegevoegde waarde, tegenover amper 0,7% voor Duitse bedrijven.

 

Intensief gebruik van AI

De Belgische voedingsindustrie is één van de grootste gebruikers van kunstmatige intelligentie in de Europese Unie. Bijna één bedrijf op tien (9,7%) gebruikt minstens één technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Alleen de Deense en Nederlandse voedingsindustrieën hebben een hoger percentage.

Het feit dat de voedingsindustrie moeite heeft om gekwalificeerde arbeidskrachten te vinden en één van de hoogste loonkosten heeft binnen Europa, speelt zeker een belangrijke rol.