Innovatiewedstrijden voedingsindustrie motiveren jongeren om te kiezen voor een job met toekomst.
Brussel, 28 april 2016 – 30 teams van studenten uit het middelbaar en hoger onderwijs stelden gisteren in Court-Saint-Etienne evenveel vernieuwende voedingsproducten voor, naar aanleiding van de innovatiewedstrijden van FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie. Met de innovatiewedstrijden motiveert de sector jongeren om te kiezen voor een carrière in de voedingsindustrie en mee te werken aan de voeding van de toekomst. De deelnemende teams zetten opvallend vaak in op gezondheid, onder meer door meer vezels en groenten te gebruiken. Ook aangepaste voeding voor specifieke doelgroepen, zoals mensen met een gluten- of lactose-intolerantie, is een duidelijke trend.
“Naast kwaliteit en diversiteit zet de Belgische voedingsindustrie hard in op innovatie, onder meer om nieuwe producten te ontwikkelen die minder zout of minder calorieën bevatten zonder aan smaak in te boeten. Als deze producten een succes kennen bij de consumenten, kunnen onze bedrijven blijven groeien en jobs in België houden,” aldus Chris Moris, Directeur-generaal van FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. “Maar we merken dat het een uitdaging is om jongeren te vinden met de juiste technische scholing. Met onze innovatiewedstrijden willen we jongeren aanzetten om bewust de keuze te maken voor een opleiding met zicht op een carriere in de voedingsindustrie. Niet alleen omdat ze daarmee kiezen voor werkzekerheid maar ook omdat ze mee vorm kunnen geven aan de voeding van de toekomst.”
Hoe verloopt de wedstrijd? De jongeren ontwikkelen een voedingsproduct en houden daarbij rekening met de actuele voedingstrends, de verwachtingen van de consument en de technische en wettelijke aspecten. Zij onderbouwen hun project met een business- en marketingplan. Een jury van wetenschappelijke en industriële experten beoordeelt de projecten op basis van duurzaamheid, marktpotentieel en aantrekkelijkheid voor de consument.
Uit de 30 ingezonden producten voor de innovatiewedstrijden koos de jury winnaars in 3 categorieën:
- De Ecotrophelia-prijs voor studenten van het hoger onderwijs gaat naar een team van de Université Libre de Bruxelles voor hun “Specornoos”: een ijshoorntje met een speculoossmaak gemaakt met broodresten.
- De Trofee FEVIA Vlaanderen voor scholieren uit het Nederlandstalig middelbaar onderwijs gaat naar een team van het Atheneum Avelgem voor hun “Red Nature”: een cider van rabarber en rode vruchten.
- De Trophée FEVIA Wallonie voor scholieren uit het Franstalig middelbaar onderwijs gaat naar twee teams:
- Het team van l’Athénée Royal Thomas Edison uit Moeskroen voor hun “Vegan Candy”: artisanale bonbons op basis van groenten en fruit en zonder additieven.
- Het team van l’Institut Technique de la Communauté Française voor hun “Pom-T”: een warme drank met een infusie op basis van appelresten.
Uit de 30 ingezonden producten voor de innovatiewedstrijden koos het publiek de winnaars in 3 categorieën:
- De Publieksprijs Ecotrophelia gaat naar la Haute Ecole Louvain en Hainaut met Lenticadelle: een snack op basis van plantaardige producten, rijk aan proteïnen.
- De Publieksprijs Trofee FEVIA Vlaanderen gaat naar de Sint-Annacollege Antwerpen met hun bonenpasta: een vegetarisch en alternatief broodbeleg.
- De Publieksprijs Trophée FEVIA Wallonie gaat naar de ITCF – l’AGRI HUY met APPLE CROCK: een kroket op basis van appels.
Voor meer informatie of foto’s en contactgegevens van de deelnemende teams, contacteer:
Nicholas Courant
Communication Manager FEVIA
T: +32 2 432 32 53
M: +32 478 24 31 49
E: nc@fevia.be