Jongeren willen werken aan voeding zonder compromissen

26.04.2021

Brussel, 28 april 2021 – Tijdens het online Food Forward Festival gingen jongeren en voedingsprofessionals de voorbije dagen in dialoog over de toekomst van onze voeding. “Jongeren willen mee vorm geven aan voeding, maar zonder compromissen te maken tussen smaak, gezondheid, duurzaamheid en gemak. Dat tonen de twee winnaars van de innovatiewedstrijden waarmee Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, studenten uit het hoger onderwijs uitdaagt om een innovatief voedingsproduct te ontwikkelen. Een team van de KULeuven won die Food At Work Ecotrophelia Awards met Barry, een allergeenvrije ontbijtsnack met kikkererwten en fruit. De tweede prijs gingen naar een team van de UCLouvain voor Algorella, een veelzijdige en veganistische pesto op basis van microalgen en noten.

Lokale, duurzaam geteelde ingrediënten

Met de Food At Work Ecotrophelia Awards laat Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, jongeren zelf ervaren hoe ze kunnen meewerken aan de voeding van de toekomst. « We zijn zeer tevreden dat, ondanks de beperkingen van de coronacrisis, 8 studententeams uit het hoger onderwijs de uitdaging aangingen om een innovatief en duurzaam voedingsproduct te ontwikkelen dat we in de toekomst mogelijk in de winkelrekken terugvinden. Zo laten we hen ervaren dat onze sector volop kansen biedt aan wetenschappelijk en technisch geschoolde jongeren, » aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia.

Een vakjury gaf de hoofdprijs aan Barry, een 100% allergeenvrije, krokante en lekkere ontbijtreep ontwikkeld door een team van de KULeuven. Naast fruit gebruiken de studenten verrassend kikkererwten als hoofdingrediënt. Ze vonden bovendien een Belgische boer die hen, met een minimaal gebruik van water, jaarlijks 3 ton lokaal geteelde kikkererwten kan leveren.

De tweede prijs ging naar een team van de UCLouvain die met Algorella een originele pesto-saus maakten op basis van noten en chlorella, een soort microalgen. Algorella kan als aperitief, in pasta of als broodbeleg gebruikt worden. Bovendien is het ook rijk aan vitamine B12 en dus zeer interessant als aanvulling voor wie veganistisch wil eten. Net als Barry maakt ook Algorella gebruik van lokale, duurzaam geteelde ingrediënten. 

De publieksprijs ging tenslotte naar team van de Thomas More Hogeschool met Greencrumbs, een veelzijdig deegproduct gebaseerd op plantaardige eiwitten afkomstig van spirulina, hennep en kikkererwten.

De jury wenst uitdrukkelijk de 8 deelnemende teams van de Thomas More Hogeschool, de Haute Ecole Charlemagne, de KULeuven en de UCLouvain te feliciteren met de inspirerende producten die ze ontwikkelden.

Alle producten zijn te bekijken op de website van Food At Work
Voor foto’s in hoge resolutie: contacteer ma@fevia.be

Geen dromers, maar doeners

Volgens trendwatcher Tom Palmaerts, keynote speaker tijdens de slotshow van het Food Forward Festival, zijn de jongeren die vandaag afstuderen geen dromers, maar doeners. Zij willen mee vorm geven aan de voeding van de toekomst, zonder compromissen te maken: “De generatie die nu staat te trappelen om te werken is globaal georiënteerd, houdt van eten en is toekomstgericht. Ze beseffen dat er serieuze uitdagingen op ons afkomen, denk maar aan de klimaatproblematiek, maar ze omarmen innovatie en technologie om voeding zowel smakelijk als duurzaam, evenwichtig en gemakkelijk te maken. Als het aan hun ligt dan zal onze voeding er in 2030 mogelijk heel anders uitzien. Ingrediënten als kweekvlees, algen of insecten lijken misschien nog heel exotisch, maar zouden op een bepaald moment zeker mainstream kunnen worden.”

De voedingsindustrie heeft er zelf alle belang bij om die toekomstgerichte doeners aan te trekken en te tonen dat ze binnen de sector zelf hun toekomst mee vorm kunnen geven. Volgens Bart Buysse, CEO van Fevia, is net dat de insteek achter het Food Forward Festival dat Fevia samen met Flanders’ FOOD, Wagralim en Alimento organiseerde: “De coronacrisis heeft een zware impact op onze sector. Maar toch blijven onze bedrijven volop investeren en innoveren. Dat is belangrijk naar de toekomst toe, en om goed gewapend uit deze crisis te komen. En het biedt mogelijkheden voor de nieuwe generatie. Er komt immers heel wat bij kijken om lekkere, diverse, evenwichtige en duurzame voeding te maken. We moeten jongeren tonen dat voedingsbedrijven hoogtechnologische omgevingen zijn waar ze, zeker met een technische en wetenschappelijke opleiding, een rol van betekenis kunnen spelen.”