Belgische voedingsindustrie ziet groeimogelijkheden in Mexico

19.02.2019

Brussel, 18 februari 2019 - Tussen 17 en 22 februari vergezellen een 25-tal bedrijven uit de agro-voedingssector H.K.H. Prinses Astrid op een economische missie naar Mexico, de tweede grootste exportmarkt voor Belgische voeding en dranken in Latijns-Amerika. Door spanningen met de VS en een nieuw handelsakkoord met de EU biedt de Mexicaanse markt de komende jaren groeimogelijkheden voor Belgische voedingsproducenten. De sector probeert daarom tijdens de economische missie met het promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” het imago van Belgische voeding en dranken in Mexico te versterken en handelsmogelijkheden te creëren.

Momentum om economische banden met Mexico te versterken

Mexico is voor België de 2e belangrijkste afzetmarkt in Latijns-Amerika. Door spanningen met de VS keert Mexico zich ook steeds meer naar de Europese markt. In 2018 bereikten de EU en Mexico een overeenstemming over een vernieuwd handelsverdrag, waarbij de Mexicaanse invoertarieven van verschillende voedingsproducten afgeschaft of fors verlaagd zullen worden en bepaalde invoerbeperkingen worden afgebouwd.

De Belgische voedingssector rekent erop dat het verdrag, dat naar verwachting in 2020 in werking zal treden, de export van onder andere kippen- en varkensvlees, kaas, chocolade en koekjes een duw in de rug zal geven. Belgische voedingsproducenten zullen door dit verdrag ook beter kunnen concurreren met bedrijven uit de VS, momenteel de belangrijkste concurrent qua export van voeding naar Mexico. Een uitgelezen moment dus voor Belgische producenten van voeding en dranken om hun kansen op de Mexicaanse markt te verkennen.

Belgische speciaalbieren, frieten en chocolade in trek in bierland Mexico

In 2017 exporteerde België voor een waarde van 36 miljoen euro aan voeding en dranken. Ons grootste exportproduct is mout, dat de Mexicanen gebruiken voor de lokale bierproductie. Mexico is de zesde grootste bierproducent ter wereld en kent een opmars van lokale artisanale brouwerijen. Ook de interesse in buitenlandse speciaalbieren neemt toe, wat positieve gevolgen heeft voor de Belgische bierexport naar Mexico. Zo was België in 2017, na de VS, de tweede grootste exporteur van bier naar Mexico.

Ook de export van Belgische frieten, chocolade en zoetwaren naar Mexico zit in de lift. De Belgische frietsector is na de VS en Canada de derde – en snelst groeiende – invoerder van diepvriesaardappelen in Mexico. België is nu reeds de derde invoerder van diepvriesfriet. Vorig jaar steeg de uitvoer uit ons land met 282 % tot zo’n 10.000 ton.

Food.be geeft de Mexicanen de smaak van België te pakken

Tijdens het netwerkevent “Sabores de Belgica”, georganiseerd door de regionale exportagentschappen en Fevia, zullen Belgische voedingsbedrijven uit verschillende sectoren in aanwezigheid van prinses Astrid netwerken met een 200-tal Mexicaanse importeurs. Belgapom, de federatie van de Belgische aardappelhandel en –verwerking, organiseert tijdens de missie een persevent om de ambassadeur van de ‘papas fritas Belgas’ James Bint ook in Mexico te introduceren.

Bekijk de bedrijfsprofielen van de meereizende voeding- en drankenproducenten op www.food.be/belgian-economic-mission-mexico