Brussel – 9 september 2016 – Vanaf morgen 10 september gaat in Flanders Expo de 71e editie van de Jaarbeurs Gent van start. Tijdens dit achtdaagse evenement deelt de Belgische voedingssector aan 10.000 bezoekers een Food.be geschenktas vol Belgische lekkernijen uit. Met dit initiatief promoot de sector de diversiteit, kwaliteit en innovatie van Belgische voeding onder het motto Food.be – Small country. Great food
Bekende en minder bekende toppers
“De hele wereld kent België voor zijn chocolade, bier en frietjes, producten waar we terecht fier op mogen zijn. Maar we hebben ook “hidden champions”: producten waarmee we in het buitenland het verschil maken maar die misschien niet steeds de erkenning krijgen die ze verdienen. Met het promotiemerk Food.be – Small country. Great food zetten we ook die producten in de kijker: denk maar aan Belgische kazen, fijne vleeswaren, plantaardige dranken, typisch Belgische sauzen, diepvriesgroenten en koekjes,” aldus Tine Vandervelden, Food.be & International Business Manager bij FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie.
Een aantal van deze lekkernijen zullen te vinden zijn in de goodiebags van Jaarbeurs Gent: koekjes van Jules Destrooper, een kokosnootdrankje van Alpro, een zakje Croky chips, peperkoek van Vondelmolen, een chocoladedrankje van Milcobel, een blikje Liefmans Fruitesse, een zakje Uncle Ben’s rijst en bonnen voor Inex fruityoghurt en Breydel ham. Bezoekers van de beurs kunnen dus genieten van fijne producten van eigen bodem.
Food.be box naar alle uithoeken van de wereld
Belgische voeding doet het de voorbije jaren steeds beter dankzij de export, die sinds 2005 met maar liefst 62,2% steeg. Belgische voedingsbedrijven exporteerden in 2015 voor 24 miljard euro, goed voor de helft van de totale omzet en een toename van 3,3%. Het grootste deel van de uitgevoerde voedingsproducten gaat nog steeds naar landen binnen de Europese Unie: Frankrijk, Nederland en Duitsland zijn samen goed voor 56% van de export. Opvallend is de stijging naar nieuwe lidstaten van de Europese Unie zoals Letland (+67,2%), Slowakije (+34,4%) en Estland (+22,8%). Verschillende verre markten buiten de Europese Unie blijven een enorm potentieel tonen: Belgische voedingsbedrijven exporteerden in 2015 voor een recordbedrag van 536 miljoen euro naar de Verenigde Staten (+17%). China is de meest opvallende groeimarkt met een spectaculaire groei van 30,3% in 2015. Sinds 2011 is de export naar China zelfs met 241% gestegen.
“We moeten onze fierheid op de Belgische voeding delen met de wereld. Op de opening van de Jaarbeurs Gent worden alle buitenlandse ambassadeurs in België uitgenodigd. Zij ontvangen een Food.be geschenkdoos, met producten uit de geschenktas, snoepjes van Vanparys en een doosje pralines van Neuhaus. Langs deze weg promoten we de Belgische producten bij dit internationale gezelschap en wie weet maken we van hen echte Food.be ambassadeurs!” besluit Tine Vandervelden.