Belgische studenten behalen zilver op Europese voedingsinnovatiewedstrijd Ecotrophelia

21.10.2024

Vandaag pakt een team van twee Belgische studenten zilver op de Europese innovatiewedstrijd Ecotrophelia. De wedstrijd daagt jongeren uit om de voeding van morgen te maken. Brieuc en Guillaume, twee studenten van de Université de Liège - Gembloux Agro-BioTech, bekoorden de jury met hun ontbijtdrankje Full’iz. Het voedzame fruitdrankje is goed voor zo’n 25% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en speelt in op de on-the-go trend.

Belgische inzending nam het op tegen 15 landen

Dit succes bekroont het succesvolle traject dat de leerlingen van de Université de Liège - Gembloux Agro-BioTec het afgelopen jaar doorliepen. Ze namen in april eerst deel aan de Belgische innovatiewedstrijd Food At Work Ecotrophelia Awards, georganiseerd door Fevia en Alimento en wisten daar de vakjury te overtuigen. Deze wedstrijd daagt studenten uit hogescholen en universiteiten uit om nieuwe, innovatieve en duurzame voedingsproducten te ontwikkelen die mogelijk ooit in de winkelrekken zullen verschijnen.

Voor de ogen van de internationale voedingswereld kreeg het team van Belgische studenten op de Parijse voedingsbeurs (SIAL) de tweede Europese prijs voor de voeding van de toekomst. Het team achter Full’iz nam het op tegen studenten uit 15 andere landen. De Europese innovatiewedstrijd blaast dit jaar 25 kaarsen uit. 

Leo Borms, zaakvoerder van La Confiance en jurylid van Ecotrophelia Europe is trots op het team: “Twee jonge mannen, de ene diëtist en de andere landbouwingenieur, gaan op zoek naar het ideale alles-in-één ontbijt voor mensen die geen tijd hebben om ’s ochtends iets evenwichtigs klaar te maken. Ze gaan aan de slag met kwalitatieve en pure ingrediënten en bouwen hier een mooi verhaal rond.”  

Dagelijks 5.500 openstaande vacatures

Daarnaast laat het jongeren op een praktische en originele manier de rijkdom van de beroepen in de voedingsindustrie zien. Het tekort aan arbeidskrachten in de voedingsindustrie is de laatste jaren bijzonder voelbaar geworden. Momenteel zijn er dagelijks meer dan vijfduizend openstaande vacatures bij Belgische voedingsbedrijven, die onder meer actief op zoek zijn naar de volgende generatie afgestudeerden in biowetenschappen en andere wetenschappelijke en technische profielen. 

“We rekenen op jonge talenten om ons te helpen de voeding van morgen vorm te geven. Onze Belgische voedingsbedrijven innoveren voortdurend, zetten sterk in op duurzaamheid en zijn altijd op zoek naar gekwalificeerd talent met een STEM profiel. Deze wedstrijd is een fantastisch visitekaartje voor onze sector en we leren ook veel van deze jonge talenten. Samenwerking is de sleutel tot succes, nu en in de toekomst!”, aldus Bart Buysse, CEO van Fevia. 

Wij zijn blij met deze overwinning en trots dat dit innovatieve en duurzame product de Europese jury heeft overtuigd. In een tijd waarin onze sector wordt geconfronteerd met stijgende kosten en krimpende marges, blijven investeren in de voeding van de toekomst, is het steunen van een innovatie die de gezondheid bevordert, een sterk signaal voor de hele sector. We hopen dat het verhaal van Full’iz nog lang zal doorgaan”, zegt Anthony Botelberge, voorzitter van Fevia.

Lekker, voedzaam en on-the-go

Het team achter Full’iz ontwikkelde een product dat op een toegankelijke manier bijdraagt aan een evenwichtige voeding. “Uit onze rondvraag blijkt dat de consument ’s ochtends weinig tijd heeft om iets voedzaams te eten. Met ons ontbijtdrankje, dat bestaat uit fruit, spelen we hierop in”, vertelt Brieuc Migeon. 

Het behalen van de tweede prijs is een erkenning voor hun harde werk: “Wat een eer om ons land te mogen verdedigen op Europees niveau. We zijn ervan overtuigd dat ons product voldoet aan de noden van de markt. We zien een verschuiving in consumentengewoonten naar kant-en-klaar en on-the-go voeding, een rechtstreeks gevolg van steeds drukkere agenda's. Onze next steps? De haalbaarheid van ons concept uittesten bij onze belangrijkste doelgroep, om nadien Full’iz aan te bieden in online en fysieke winkels”, sluit Guillaume Thébault af.

Volg het team en hun verhalen op Instagram