La Lorraine is de grootste industriële bakker van België en zelfs één van de grootste 5 in Europa. De coronacrisis zorgde, voor de allereerste keer in 25 jaar, voor een daling in de omzet. Toch zet La Lorraine haar investeringen verder. Het familiebedrijf trekt zo’n 100 miljoen euro uit voor onder andere de bouw van een fabriek in Rusland en de modernisering van haar fabriek in Erpe-Mere.
Van kleine maalderij naar the Big Five in Europa
La Lorraine kent haar oorsprong in het Gentse, waar de familie in ’39 een succesvolle maalderij uit de grond stampte. Zo’n 30 jaar later besliste de familie om de bakkerij La Lorraine uit Ninove over te nemen. Nu vind je La Lorraine in de broodafdelingen van onder andere Carrefour en Delhaize en is ze eigenaar van Panos, de grootste broodjeszaak van België.
Haar internationale doorbraak is vooral te danken aan haar expertise in de diepvriestechnologie, waarbij brood deels wordt afgebakken, ingevroren, geëxporteerd en elders wordt afgebakken. Vandaag is La Lorraine marktleider in Centraal- en Oost-Europa. “De beslissing om na de Koude Oorlog voet aan wal te zetten in Oost-Europa, was een gewaagde maar moedige afweging, waar we vandaag de vruchten van plukken”, vertelt CEO Guido Vanherpe.
40 miljoen euro voor Oost-Europese markt
Nu zet de industriële bakker haar groeiambities verder op de Oost-Europese markt. “In Polen, Roemenië en Tsjechië breiden we onze fabrieken uit. We exporteren al naar Rusland, maar gaan dichtbij Moskou een nieuwe fabriek bouwen. De investeringen in het Oosten zijn goed voor 40 miljoen euro”, aldus de CEO.
“Russen eten voornamelijk traditioneel brood. In de winkelrekken vind je amper variëteit in het assortiment. Maar vandaag zien we een toenemende vraag bij de middenklasse naar andere soorten brood en gebakjes zoals zuurdesembrood en donuts. We verwachten dan ook een grote groei in de komende 5 jaar.”
200 nieuwe jobs
Het vijfjarenplan bevat ook investeringen in eigen land. Beginnen doet La Lorraine met de modernisering van haar fabriek in Erpe-Mere, haar eerste en oudste diepvriesbakkerij. Guido: “We willen de site in Erpe-Mere ombouwen tot een state-of-the-art fabriek. De West-Europese markt is verzadigd, maar we blijven groeien met onze diepvriesproducten”. De geplande investeringen zouden op termijn tot 200 nieuwe jobs moeten leiden.
Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Bekijk hier wat Fevia met haar 4 content formats voor jou kan betekenen