Back to the Future: 3 uitdagingen voor de voedingsindustrie

03.10.2019

Hoe maken we 1500 Waalse voedingsbedrijven futureproof? Fevia Wallonie, de federatie van de Waalse voedingsindustrie, en Wagralim, de competentiepool van de sector, inspireerden met het event Food Connections bedrijven rond de laatste evoluties en trends op vlak van design, digital, industrie 4.0 of artificiële intelligentie. Meer dan 300 food fans en experts ontdekten er 3 manieren om futureproof te blijven. We vatten ze even voor je samen: let’s go back to the future!

Onderscheid jezelf met trendsettend design

Design wordt steeds meer een onderdeel van de duurzame en economische ontwikkeling van een bedrijf. Elk futureproof voedingsbedrijf moet design daarom in haar bedrijfsstrategie integreren.

Denk maar aan het toenemend ecologische bewustzijn. Het komt erop aan om betekenis te geven aan je product en daarbij komen trendsettende designers van pas. Zo’n designers houden rekening met de materialen, het productieproces en de ecologische impact van het product op de markt. Ze denken verder dan alleen de verpakking en het logo en kijken ook naar het product zelf. Een designer kruipt onder de huid van de consument en kijkt naar de textuur, de smaak en de kleur van het product. 

Naast het designaspect zullen branding bureaus een hele grafische en visuele wereld rondom een product creëren om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de wensen en verwachtingen van de consument. Zijn authenticiteit en eenvoud de trends? Zo gaan we dus terug naar de bron door te kiezen voor een eenvoudige, verfijnde of vintage visuele identiteit.

Je faam digitaal vergroten

Het voedingsbedrijf van morgen houdt in haar communicatieplan rekening met traditionele media maar ook met de nieuwe media en haar actoren. Denk maar aan influencers of bloggers. Wie raadpleegt tegenwoordig niet af en toe een foodblog om een geweldig recept te vinden met haar of zijn favoriete ingrediënten? De impact van digitale kanalen zal ongetwijfeld nog toenemen.

Bedrijven kunnen op sociale media aan bekendheid winnen. Bijvoorbeeld door samen te werken met influencers, fans van chef-koks en beroemdheden die de waarden van het bedrijf delen. Influencer marketing groeit aanzienlijk, en steeds meer voedingsbedrijven springen op de kar.

AI: onvermijdelijk in onze voeding

De industriële digitalisering of de industrie 4.0 maakt ook haar intrede. Intelligente sensors meten de pH, de temperatuur, het vullingsniveau of het debiet. Maar artificiële intelligentie (AI) neemt ook nieuwe taken over. Denk aan automatische beeldherkenning om producten te rangschikken, het detecteren van onvolmaaktheden in een productieketen, het berekenen van de bestanddelen van een bereide maaltijd of nieuwe smaakcombinaties maken.

Dankzij de online analyse van gegevens en software die gesofisticeerde algoritmes gebruiken, is het mogelijk om recepten uit te vinden of heruit te vinden en te optimaliseren om aan de noden van het individu te voldoen. De artificiële intelligentie vind je overal terug in de sector en nog dichter bij huis dan je zou denken. Wie gebruikte nog nooit een app om informatie te verkrijgen over een product, bijvoorbeeld door de barcode te scannen?

Nog een stap verder is die informatie op maat aan te bieden. In de eeuw van de gepersonaliseerde voeding is de artificiële intelligentie een onontbeerlijke technologie voor de toekomst van de voedingssector en bij uitstek van onze voeding!

Ook tal van andere thema’s kwamen aan bod tijdens de seminaries van het Food Connections event. Klik hier om deze te ontdekken alsook de experten die bijdroegen aan de seminaries.

En om het evenement Food Connections te herbeleven: ontdek hier het fotoalbum

Een gelijkaardig event is in Vlaanderen voor de Vlaamse voedingsbedrijven voorzien. Vergeet niet de kalender van de Fevia events te raadplegen op onze website www.fevia.be.