Een nieuwjaarsbrief van onze nieuwe voorzitster, Nathalie Guillaume

08.01.2025

Beste leden, partners en food heroes,

Het nieuwe jaar is aangebroken, en daarmee ook een nieuw hoofdstuk vol kansen en uitdagingen voor onze sector. Laten we samen even terugblikken op onze succesrecepten en doelen stellen voor de toekomst.

De feestdagen bewijzen het elk jaar opnieuw: voeding is de gouden draad die mensen, gemeenschappen en generaties verbindt. Toch wordt haar waarde na de feestmalen vaak vergeten en wordt ze gereduceerd tot een simpele economische variabele. 

Daarom wens ik onze sector voor 2025 een algemene heropwaardering toe van onze voeding en dranken. Met de volgende drie ingrediënten kunnen we samen bouwen aan een smakelijke toekomst voor onze sector: duurzaamheid, competitiviteit en sterkere samenwerkingen. 

Duurzaamheid als recept voor morgen 

Duurzaamheid is niet langer een extraatje, maar is pure noodzaak geworden. Onze bedrijven hebben dit al lang begrepen en werken er keihard aan, want het zijn zij die in de frontlinie zitten en de gevolgen van klimaatverandering en geopolitieke onzekerheden dagelijks ervaren. Dankzij onze duurzaamheidsroadmap en de voortdurende inspanningen van onze sector, hebben we sinds 2020 veel bereikt.

Een greep uit de verwezenlijkingen:

  1. Het Nutri-Pact helpt consumenten evenwichtiger te eten, en met het nudgingproject sporen we hen aan om gezondere voeding te kopen. 
  2. Meer dan 98% van de huishoudelijke verpakkingen is recycleerbaar.
  3. In Vlaanderen bespaarden brouwerijen maar liefst 2 miljoen m³ water dankzij de Green Deal Water.
  4. In Wallonië verminderden we de CO2-uitstoot per ton product met 26%.
  5. Bijna 1000 werknemers volgden een traject of ontvingen steun via het loopbaanfonds.
  6. Bedrijven ontwikkelden nieuwe productieketens voor grondstoffen zoals mosterd, tarwe, hop of gerst, om de lokale bevoorrading verder te verhogen.

Maar we zijn er nog niet. Gelukkig hebben onze bedrijven veel goesting om verdere inspanningen te leveren!

Dit jaar geven we vorm aan de duurzaamheidsroadmap 2.0 voor de periode 2026-2030, waarin we nog verder zullen gaan voor de voeding van morgen.

Competitiviteit als smaak van succes 

Duurzame impact van voeding creëren kan niet zonder een competitieve omgeving. Het is geen geheim: onze sector voelt de druk van hoge loon- en energiekosten en belastingen (denk maar aan de verpakkingstaks). Wist je dat de rendabiliteit van onze bedrijven gemiddeld nog maar 2,32% bedraagt? Dat is zorgwekkend laag, wat het lastig maakt om te innoveren en te investeren. 

Hoe kunnen we in deze omstandigheden competitief blijven tegenover internationale concurrentie? We beschikken over een buitengewone knowhow en een uniek aanbod in België. Maar om te blijven floreren, hebben we de steun nodig van onze overheid.

In ons memorandum deden we enkele concrete voorstellen, waarvan er drie vier dringend actie vereisen van de federale onderhandelaars:

  1. Schaf de federale heffing op alle drankverpakkingen af zodat bedrijven kunnen investeren in duurzamere verpakkingen.
  2. Voer een fiscale norm in voor voedingsproducten, en in het bijzonder voor dranken, naar analogie met de loonnorm.
  3. Voer geen extra belastingen in op voeding.
  4. Erken de voedingsindustrie als essentiële sector op vlak van water en energie.

Ons land heeft nood aan een sterk en coherent industriebeleid in de vorm van een structureel interfederaal overleg op hoog niveau, waarbij regeringen en industriële federaties als partners samenwerken en waarin de economische, sociale en milieudimensies geïntegreerd zijn. Vlaanderen gaf het goede voorbeeld met het Industrieforum, en Wallonië zet stappen met een industrieel platform. Laten we deze initiatieven als voorbeeld nemen en op alle niveaus samenwerken om onze sector, en ons land, sterker te maken.

Samenwerking als geheim ingrediënt 

Maar liefst 61% van de Belgische landbouwproductie wordt verwerkt door onze voedingsbedrijven, en 61% van de producten in onze winkels komt van onze eigen bedrijven: dat zijn indrukwekkende cijfers die aantonen dat onze voedingsketen alleen maar sterk kan zijn als we samenwerken. En dat kunnen we enkel behouden met evenwichtige relaties en een correcte vergoeding voor elke schakel in de keten, en door samen te werken met de landbouw, de distributie, de horeca, onze beleidsmakers …

Samen beschikken we over alle nodige tools: talent, energie en vastberadenheid. Laten we samenwerken aan een toekomst waarin elk product, naast lekker ook duurzaam is, en welvaart brengt voor elke schakel. Onze voeding en dranken zijn goud waard – laten we die heropwaarderen en futureproof maken. 

Ik wens jullie een sprankelend, gezond en succesvol 2025. 

Smakelijke groeten,
Nathalie Guillaume
Voorzitster Fevia