Brouwerij Huyghe wil Het Anker internationaal op de kaart zetten

06.01.2025

Hoe werken onze voedingsbedrijven aan de internationalisering van de Belgische voedingsindustrie? Door nieuwe markten aan te boren en innovatieve distributiestrategieën te ontwikkelen, volgens Brouwerij Huyghe. En dat zal de brouwerij voortaan ook doen voor Het Anker!

Geen klein bier

Brouwerij Huyghe heeft een belangrijke stap gezet in haar groeistrategie met de overname van Het Anker, die al sinds de 15e eeuw de Mechelse biercultuur vertegenwoordigt. Huyghe neemt een assortiment van 17 bieren, waaronder de Gouden Carolus, en een reeks whisky’s over die sterk verankerd zijn in de Belgische markt. 

“Deze strategische overname brengt twee merken samen met diepgewortelde tradities en complementaire sterktes, wat een enorm groeipotentieel biedt,” zegt Alain De Laet, CEO van Brouwerij Huyghe. Hij benadrukt dat het unieke karakter van elk merk behouden blijft, terwijl synergieën benut worden om wereldwijde expansie te realiseren.

Focus op internationale groei

Het Anker behaalde in 2023 een omzet van 20 miljoen euro, voornamelijk dankzij diens sterke positie in de Belgische markt. Brouwerij Huyghe heeft een omzet van meer dan 45 miljoen euro, waarvan 83 procent uit export. Die laatste zet zijn kennis en netwerk in om Het Anker internationaal te positioneren. “We willen de producten van Het Anker wereldwijd laten groeien,” zegt De Laet.

Met een exportbereik van meer dan 100 landen kan Brouwerij Huyghe nieuwe markten aanboren en innovatieve distributiestrategieën ontwikkelen. De integratie van Het Ankers assortiment in dit netwerk is een belangrijke stap om hun positie in de markt te versterken. 

​​​​

Concurrentiekracht vergroten

Innovatie, marktdiversificatie en duurzaamheid zijn cruciaal om futureproof te worden. Brouwerij Huyghe investeerde de afgelopen jaren fors in duurzame productieprocessen en wil die lijn doortrekken bij Het Anker. Hun duurzame aanpak omvat energie-efficiënte installaties, waterbesparende technieken en hernieuwbare energiebronnen. Die technologieën zullen ook worden geïmplementeerd in de productie van Het Anker, waarmee de brouwerij een voortrekkersrol wil spelen in een groenere biersector.