- Nieuws
- Aan tafel met… Petty De Sloovere van Koffiecafé
Latte, frappé, cappuccino, iced of toch liever (hartver)warm(end)? Iedereen geniet van koffie op zijn eigen manier. Zal dat in de toekomst ook nog kunnen? Tegenwoordig wordt er namelijk veel geschreven over de stijgende prijzen van koffiebonen. Een storm in een kop koffie? We vroegen het aan Petty De Sloovere, secretaris-generaal van Koffiecafé, het Koninklijk Verbond van Koffiebranders.
Petty’s handen omsluiten een kopje cappuccino: zo drinkt ze haar koffie het liefst in de namiddag. Morgen vertrekt ze naar Kenia om bezoeken te brengen aan koffieplantages. Maar wij wisten haar nog heel even te strikken voor een gezellige koffiebabbel over, je raadt het al, koffie. Hoe ziet de toekomst van onze mentale en fysieke opkikker eruit?
Dag Petty. Drinkt de Belg graag koffie?
“Jazeker! Koffie is zelfs de belangrijkste warme drank van de Belg. We drinken graag verse koffie van ontbijt tot ‘digestief’. De Belg is een fervente koffiedrinker, met een gemiddeld verbruik van 5,7 kg koffie per jaar. Daarmee bevinden we ons in de middenmoot qua koffieverbruik per capita wereldwijd.
In landen zoals Zweden en Finland ligt het verbruik veel hoger, omdat ze daar grotere mokken koffie drinken, vaak uit thermossen. Opmerkelijk is dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, Italianen iets minder koffiedrinken dan Belgen.
Dit komt doordat zij vooral espresso's buitenshuis consumeren. In Italië is het gebruikelijk om een koffiebar binnen te stappen voor een snelle koffiepauze, waar je voor ongeveer 1 euro van een espresso geniet, vaak vergezeld van dolci, iets zoets. Door deze lage prijs is het drinken van een espresso in een koffiebar voor veel Italianen een dagelijkse gewoonte.”
Er wordt veel geschreven over de stijgende prijzen van koffiebonen. Moeten we ons zorgen maken?
“De prijs van koffie zal in de komende jaren naar verwachting stijgen, met records die in 2025 en 2026 gebroken zullen worden. Dit komt door misoogsten en droogte in koffieproducerende landen zoals Vietnam en Brazilië. De koffieprijzen worden bepaald op de beurzen van New York en Londen, en schommelen sterk, wat veel speculatie op de markten veroorzaakt.”
Hoe duurzaam is ons kopje koffie?
“Onze koffieproducenten blijven zich inzetten om onze koffie verder te verduurzamen. Er zijn dan ook veel duurzame innovaties: denk aan recycleerbare en hervulbare capsules, gemaakt van bijvoorbeeld maïs of houtvezels.
Daarnaast worden koffiedrab en -gruis steeds vaker gerecupereerd voor het maken van producten zoals zeep, fietsen en houten vloeren. Startups verzamelen koffiedrab van onder andere IKEA en gebruiken het om nieuwe producten te creëren.
Koffiebonen worden traditioneel gebrand met aardgas of elektriciteit, maar er zijn ontwikkelingen om koffie te branden met zonne-energie. Hoewel zonne-energie niet altijd constant is, kan dit in de toekomst een belangrijke milieuvriendelijke optie worden.”
Welke trends merk je op?
“Tijdens de coronacrisis steeg het thuisverbruik van koffie aanzienlijk door de sluiting van horecazaken. Koffiebars mochten op een gegeven moment wel open voor afhaal, maar binnen consumeren was niet toegestaan.
Inmiddels is het verbruik buitenshuis terug op het niveau van voor 2019, en het aantal koffiebars blijft toenemen, vooral in stedelijke gebieden. Deze koffiebars trekken nieuwe liefhebbers aan met hun variatie aan koffiespecialiteiten en kennis over koffie. En dat gevarieerde aanbod valt in de smaak bij de Belg: afhankelijk van moment en locatie verkiezen we andere koffie.
Een interessante trend bij het thuisverbruik is de verschuiving van gemalen koffie, pads en capsules naar koffiebonen, die worden gebruikt in volautomatische koffiemachines. Consumenten willen thuis dezelfde koffiebeleving ervaren als in koffiebars. Binnenhuis worden met andere woorden steeds vaker bonen gemalen. Eenkopsoplossingen zoals capsules en pads blijven tegelijkertijd zeer gewild.”
En tot slot: hoe populair is onze Belgische koffie in binnen- en buitenland?
“Onlangs peilde iVOX op vraag van Fevia met een enquête naar hoe de Belgische consument kijkt naar Belgische voeding en dranken. Daaruit bleek dat onze landgenoten ‘koffie’ nog niet spontaan linken aan ‘Belgisch’. Zo gaf slechts 12,6% aan Belgische koffie te kopen. In 2023 exporteerden we zo’n 67.629 ton koffie, terwijl we maar liefst 157.201 ton importeerden.
Wat de (h)erkenning van koffie als zijnde Belgisch betreft, is er zeker nog wat groeipotentieel de komende jaren. Daarnaast blijft de Belg een echte Bourgondiër die een goede kop koffie weet te waarderen en zijn kopje troost niet kan missen.”