Levenslang leren met Altoni-Kelderman

02.01.2024

Kwaliteit is key voor onze voedingsbedrijven. Altoni-Kelderman, een samensmelting van twee familiebedrijven met een passie voor Italiaanse pasta's en ambachtelijke aardappeldelicatessen, begrijpt dat maar al te goed. Door “levenslang leren” te integreren in de bedrijfscultuur, willen ze zowel de algemene kwaliteit als het welzijn van hun werknemers boosten.

Kelderman produceert aardappeldelicatessen sinds 1975, Altoni verse pasta sinds 1993. In 2011 besloten ze hun krachten te bundelen onder enkele gemeenschappelijke waarden: traditie, passie, beleving en ambacht. Dat vertaalden ze in een duurzaamheidsprogramma, waarin ze zich engageren om met zorg en respect om te gaan met de vier m's: mens, milieu, maatschappij en medewerker. Hun absolute prioriteit? Kwaliteit.

 

Samen streven naar kwaliteit …

Tijdens de lockdownperiode kende Altoni-Kelderman een snelle groei, en met die groei kwamen de nodige aanpassingen. Altoni-Kelderman wil hun voedselveiligheidscultuur verder uitbouwen om hun kwaliteit te behouden op grotere schaal. “We willen dat kwaliteitsdenken een tweede natuur wordt voor iedereen in ons bedrijf”, legt HR-verantwoordelijke Marijke Puttemans uit. Om dat te bereiken, zetten ze in op meer opleiding en coaching, en ontpoppen ze zich als een lerende onderneming.

Ze willen iedereen betrekken, van het management tot op de werkvloer. Leidinggevenden vormen de drijvende kracht om teams te inspireren en te betrekken. Met de steun van Alimento en Novare organiseren ze train-the-trainer-opleidingen voor de kwaliteitsmedewerkers, productieassistenten en leidinggevenden. Daar krijgen nieuwe inzichten aangeleerd over hoe ze hun teams het beste meekrijgen en hoe ze op een goede, verbindende manier kunnen communiceren. 

… met zorg voor mens en klimaat 

Dat streven naar kwaliteit gaat hand in hand met zorgen voor het klimaat. Ze installeerden 3000 m² zonnepanelen, hun koelinstallaties werken op natuurlijke CO2 en ze hebben een regenwaterrecuperatiesysteem dat het waterverbruik drastisch reduceert. Tot slot verwarmen ze de kantoren met restwarmte van de productie.

Daarnaast ligt de focus ook op het welzijn van het personeel. Altoni-Kelderman herintroduceert het "meter-peterschap", en leidinggevenden gaan met de feedback van de werknemers aan de slag om opleiding en coaching te concretiseren. Op die manier stimuleren ze futureproof loopbanen, met ondersteuning en bijscholing van alle food heroes doorheen hun hele loopbaan. 

Ontdek meer over onze gerelateerde thema's: 
Werk en talent
Meer bite-size nieuwtjes van onze bedrijven: 
food.be snacks