Food n'Joy is een Waalse kmo die tartelettes, nougatine en feestelijke desserts voor de voedingsindustrie produceert. Onder de noemer ‘Reduce, recycle en reuse’ zet ze in op een duurzaam verpakkingsbeheer om haar impact op het milieu te verlagen. Deze belangrijke pijler maakt deel uit van haar duurzaamheidsstrategie.
3, 2, 1: actie!
CEO Arnaud Bonnel: "Elk bedrijf groot of klein, kan haar steentje bijdragen en haar verpakkingen optimaliseren. Wij zijn een kmo die 25 personen telt, maar wij investeren volop in dit project, omdat elke stap telt. Dat is onze overtuiging!”
Food n’Joy zet verschillende acties op poten om haar verpakkingsambitie waar te maken. Een greep uit de maatregelen:
De kmo zorgt voor een geleidelijke afschaffing van piepschuim (geëxpandeerde polystyreenverpakkingen) tegen juni 2022 voor de glazen potten van haar feestelijke desserts. Het piepschuim maakt plaats voor gerecycleerde en recycleerbare kartonnen verpakkingen. De besparing bedraagt 1 ton plastic op jaarbasis.
De tartelettes steken voortaan in een gerecycleerd jasje. Food n'Joy schakelt over naar PET-verpakkingen die 70% rPET bevatten.
Voor het aanbod van individuele desserts, maken de potjes uit kristalglas plaats voor recycleerbare rPET-potjes. 2/3 van de hoeveelheid gebruikte materiaal wordt hierdoor uitgespaard. Op jaarbasis levert dit n volume een besparing op van 1,5 ton plastic materiaal. Bovendien is 30% van het gebruikte PET afkomstig van plastic dat in de kustgebieden van de oceanen wordt verzameld (Prevented Ocean Plastic).
Al deze initiatieven illustreren de wil van het bedrijf om te voldoen aan de Belgische en Europese richtlijnen die gericht zijn op het verminderen van de milieu-impact van plastic verpakkingen met behoud van een hoog niveau van voedselveiligheid. Andere initiatieven in dezelfde richting zijn door de onderneming reeds aangekondigd voor 2022.
Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Ontdek hier wat onze 4 content formats voor jou kunnen betekenen