- Nieuws
- Summer reads: FIT marktstudies voeding en dranken
Flanders Investment & Trade (FIT) publiceert regelmatig marktstudies en papers over voeding en dranken in buitenlandse markten. We geven je een overzicht van de verschillende studies die de voorbije zes maanden werden gepubliceerd. Ideaal om inspiratie op te doen tijdens de zomermaanden!
Markt voor chocolade-snoepgoed in Mexico
De consumptie van chocolade is vrij laag in Mexico in vergelijking met vele andere landen. Het groeipotentieel is er dus nog heel groot en FIT verwacht een exponentiële groei de komende jaren. In deze marktstudie vind je onder andere informatie over reglementering rond verpakking, over distributie- en verkoopkanalen en over nieuwe tendensen.
De Noorse (room)ijsmarkt
Noorwegen en Finland zijn de Europese landen waar het meeste ijs per inwoner wordt gegeten. Vooral mei en juni zijn de maanden waarin veel wordt geconsumeerd. Denkt je eraan om (room)ijs te exporteren naar Noorwegen? Zoek je plaatselijke partners? In deze marktstudie krijg je informatie over de Noorse (room)ijsmarkt, de invoertarieven en een beknopt overzicht van het Noorse retaillandschap.
De zoetwarenmarkt in Duitsland
België is, na Frankrijk, de tweede grootste invoerpartner voor zoetwaren in Duitsland. De markt trok de voorbije twee jaar opnieuw aan. Naast een schets van de marktsituatie en een overzicht van mogelijke afzetkanalen, relevante brancheorganisaties, vakbeurzen en vaktijdschriften wijst deze marktstudie je op trends en consumentenvoorkeuren.
Alcohol importeren in India
De alcoholsector in India is sterk gereguleerd door de overheid, op federaal en deelstatelijk niveau. Deze marktstudie geeft een overzicht van de reglementaire verplichtingen, de douanerechten en de belastingstructuur voor alcoholhoudende dranken. Deze factoren spelen een belangrijke rol in het bepalen van je verkoopsprijs. De studie gaat ook in op de wetgeving rond etikettering en voedselveiligheid.
De Poolse retailsector
Het Poolse retaillandschap is volop in verandering. De onbetwiste nummer 1 blijft Jeronimo Martins Polska met Biedronka, met Lidl als tweede grootste retailer. Ondertussen is ook de lokale speler Dino aan een opmars bezig. Wie zijn deze retailers en welk marktaanaandeel hebben ze? Je ontdekt het in deze marktstudie.
De voedsel- en drankenmarkt in Hongkong
Hongkong is één van de topmarkten ter wereld voor voedsel- en drankproducten. Niet alleen is de lokale productie zeer beperkt, maar de consumenten zijn ook zeer avontuurlijk als het op eten en drinken aan komt. Hongkong wordt daarom vaak als "testmarkt" gezien voor andere Aziatische markten en vormt een hub naar de ruimere regio. De consument in Hongkong waardeert innovatie, creativiteit en kwalitatief hoogwaardige voedsel- en drankproducten. Deze marktstudie wijst je op trends en opportuniteiten voor voedingsbedrijven, met bijzondere aandacht voor gezonde voeding en e-commerce.
Top 75 van de levensmiddelenhandel in Duitsland
Deze markstudie richt zich vooral op bedrijven die weinig of geen ervaring hebben op de Duitse markt. Naast informatie over de marktsituatie, ontwikkelingen en trends belicht de studie de groeiende onlinemarkt en vind je uitleg over hoe de markt te benaderen.