Speculoosfabrikant Vermeiren Princeps investeert in eigen land

02.03.2021

In 1919 richtte de familie Vermeiren uit Bornem het speculoosbedrijf Vermeiren Princeps op. Intussen groeide het bedrijf uit tot een succesvolle kmo, wiens producten je in meer dan 25 landen kunt terugvinden. De wereldwijde sluiting van de horeca verplichtte het bedrijf om van strategie te veranderen. Nu richt ze haar pijlen op de Belgische markt: “Na onze internationale groei met onze private label producten, geven we voorrang aan het uitbouwen van ons eigen merk op de binnenlandse markt”, vertelt verkoopsdirecteur Steven Vavedin.

Suikervrije speculoos voor het Midden-Oosten

Van Europa tot de Verenigde Staten, Afrika en Azië: je vindt Vermeiren Princeps in heel wat buitenlandse supermarkten, restaurants en hotels, zowel met ‘private label’ als onder hun eigen naam. Door in te spelen op nieuwe trends, zoals bio, suikervrij en fair trade, groeit de afzetmarkt zienderogen.

Zo verkoopt de producent haar suikervrije speculoos ook in het Midden-Oosten: door de grotere sacharose-intolerantie telt de regio namelijk een hoog aantal diabetici. Ook de speculoospasta is een schot in de roos. Na Europa, verovert dit innovatieve product de wereldmarkt, onder andere de Verenigde Staten.

Vermeiren Princeps in België op de kaart zetten

Helaas gooit de wereldwijde sluiting van de horeca roet in het eten van dat sterke exportverhaal... De kmo besliste daarom om de strategie aan te passen en haar eigen merk in België verder uit te bouwen. Ze installeert daarvoor een derde productielijn en werft 4 nieuwe Food Heroes aan.

Speculoosfabrikant Vermeiren Princeps investeert in eigen land

De speculoospasta van Vermeiren is voortaan beschikbaar in alle winkels van de Colruyt. “Speculoos en speculoospasta zijn echte blijvers, als het van de Belgen afhangt. We werken toe naar een marktaandeel van 20%”, sluit Steven af.

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Bekijk hier wat Fevia met haar 4 content formats voor jou kan betekenen