In 1925 besloot Jean-François om zijn eigen mosterd te maken en richtte hij sauzenbedrijf Didden op. Vandaag staat Michèle Didden, de 4de generatie, aan het hoofd van het Belgische familiebedrijf. Vandaag produceert Didden een diversiteit aan sauzen, konfijten en dressings en richt ze haar pijlen op de export naar Rusland. Zal de mayonaise pakken bij de Russen?
Innoveren, met respect voor de ambacht
Michèle bouwt verder op de kennis en knowhow van haar voorouders. Het bedrijf raakt niet aan de traditionele wijze waarop sommige sauzen en konfijten worden bereid. “Van zodra de verse uien zijn versneden, worden die binnen de minuut verwerkt voor het maken van konfijt. En onze mayonaise? Die werd ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in ’58 op de markt gebracht door mijn vader. Die wordt nog steeds met de handmixer bereidt en moet voor 11% uit vers eigeel bestaan”, vertelt Michèle.
In 2006 kwam Michèle aan het roer van het bedrijf. Toen werd onder andere beslist om te innoveren binnen de productcategorie van de konfijten. Ze lanceert daarbij nieuwe formaten, waaronder de Doypack: “Dat is een plastic zakje waarvan je de inhoud kan opwarmen”, licht Michèle toe. Didden experimenteerde ook met het platform Amazon France, waar de consument een exclusieve box met een selectie konfijten en eendenlever kon bestellen”.
Russen bekoren met Belgische sauzen
Vandaag exporteert de Brusselse sauzenproducent naar onder andere Duitsland, Nederland, Noorwegen en Tsjechië. Nu richt ze haar pijlen op de Russische markt. “Rusland heeft 145 miljoen inwoners, de middenklasse groeit en plaatst kwaliteit centraal. Vooral voedingsproducten in bokaal scoren er goed. Dat heeft natuurlijk te maken met hun strenge winters. Onze aanpak voldoet precies aan de behoeften van de Russen”, aldus Michèle.