Van 24 tot 28 maart vergezelden een 20-tal Belgische voedingsbedrijven de koning en koningin op staatsbezoek naar Zuid-Korea. Ze versterkten hiermee de populariteit van Belgische voeding en dranken op de Koreaanse markt en geven de steil stijgende exportcijfers een verdere boost.
De Zuid-Koreaanse markt toont veel groeipotentieel voor de Belgische voedingsindustrie. De export verdubbelde op vier jaar tijd tot een omzet van 155 miljoen euro in 2018. Dit maakt van Zuid-Korea de vierde belangrijkste overzeese afzetmarkt voor de Belgische voedingsindustrie. Het mag dan ook niet verbazen dat de voedingssector de best vertegenwoordigde sector in de delegatie was.
Belgian Life Festival
Flanders’ Investment & Trade organiseerde samen met Koreaanse importeurs van Belgische voeding en dranken het 3-daagse ‘Belgian Life Festival’. Dit festival is geïnspireerd op de populaire bierfestivals in Japan, die ondertussen al in 7 steden georganiseerd worden. Het Belgische bier is er alomtegenwoordig en de export kende ook vorig jaar een groei van 10%.
Het festival werd feestelijk geopend in aanwezigheid van de koning en koningin en de ministers Muyters en De Crem. Een delegatie van Fevia leden presenteerde samen met hun Koreaanse importeurs hun producten aan de bezoekers. De stand van VLAM/Belgian Meat Office, bemand door 6 Febev-leden, trok de aandacht op de problematiek van de Afrikaanse Varkenspest (zie infra). Gents muzikant Sioen, immens populair in Zuid-Korea, en de Belgisch-Koreaanse choreografe Min Hee Bervoets zorgden voor de culturele omkadering.
Voedingsindustrie koploper in procesinnovatie
Fevia voorzitter Jan Vander Stichele illustreerde tijdens het ‘Korea-Belgium Business Forum’ van het Verbond voor Belgische Ondernemingen aan de hand van concrete business cases hoe de samenwerking tussen de sector en de kennisinstellingen ertoe leidt dat de Belgische voedingsindustrie de koploper is op vlak van procesinnovatie, met innovatieclusters Flanders’ FOOD en Wagralim als drijvende krachten.
Fevia leden versterken banden met Koreaanse zakenpartners
De voedingsbedrijven in de delegatie, waaronder Fevia-leden Brasserie de Brunehaut, Brouwerij De Halve Maan, Brouwerij Verhaeghe-Vichte en Inex, wendden het staatsbezoek aan om hun relatie met hun Koreaanse zakenpartners te versterken.
Divers Belgisch aanbod in Koreaanse winkelrekken
Tijdens een retail tour langs de premium Shinsegae Department Store, discounter E-mart en grootverkoper Costco ontdekte de voedingsdelegatie een breed gamma aan Belgische producten: bieren, chocolade, zoetwaren en koekjes, verse en diepvriesgroenten en jams.
Op een lokale streetfood markt trokken ze hun stoute schoenen aan en proefden onder begeleiding van de Belgisch-Koreaanse food expert Ae Jin Huys (Mokja!) Koreaanse kimchi, sundae bloedworst en verse inktvis met een kop makgeolli rijstwijn erbij.
Verrassend was ook het aanbod van hartig-zoete gerechten in het Guylian Belgian Chocolate Café in Lotte World Mall.
Werken aan heropening van de Koreaanse markt voor Belgisch varkensvlees
Tot kort was Zuid-Korea de primaire overzeese afzetmarkt voor Belgisch varkensvlees, dat zeer geliefd was in de Koreaanse barbecue cultuur. Na het uitbreken van de Afrikaanse Varkenspest sloot de markt zich echter. Het FAVV had tijdens het staatsbezoeken ontmoetingen met haar Koreaanse counterpart en het Ministerie van Landbouw om te werken aan de heropening van de markt.
11 Fevia-leden in de missie
Fevia-leden Belgian Pork Group, Brasserie de Brunehaut, Belberry Preserves, Brouwerij De Halve Maan, Brouwerij Verhaeghe-Vichte, Crop’s, Desobry, Galler, Guylian, Inex en The Belgian Chocolate Group maakten deel uit van de delegatie.