Hé zwerfvuil, we maken van jou het nieuwe roken

28.02.2022

Zwerfvuil, we have a problem. Je duikt te vaak op in het straatbeeld en eerlijkgezegd: we ergeren ons aan je. Toch laten we ons niet ontmoedigen en zetten we nieuwe middelen in om komaf met jou te maken. Samen met de overheid, het bedrijfsleven en de consument stellen we alles in het werk om het straatbeeld mooier te maken. Beste zwerfvuil, deze brief en haar 3 voornemens zijn voor jou.

1. Vaarwel afval, hallo gedragsverandering

Sorry zwerfvuil, maar we willen komaf maken met jou. Uit een bevraging van de Vlaamse overheid blijkt dat jij één van de grootste ergernissen bent van burgers. Wist je dat ons land miljoenen euro kosten heeft aan jou? Samen zorgen we ervoor dat de kleine minderheid burgers, die nog verpakkingen op de grond gooit, overstag gaat. Laten we verder die foute mentaliteit in de vuilbak gooien. 

Ken jij Mooimakers? Dat is een initiatief dat zich in Vlaanderen al jarenlang inzet tegen jou. In Wallonie neemt BeWaPP die taak op zich en in onze hoofdstad zijn dat Net Brussel en Brussel Leefmilieu. De initiatieven rusten op een gedeelde verantwoordelijkheid tussen burgers, bedrijven en de overheden.

“Het handelscentrum De Koel in de Limburgse gemeente Pelt is een mooi voorbeeld van een integrale samenwerking tussen het gemeentebestuur, handelaars, school en lokale inwoners”, vertelt bedrijvencoach Yves Carlier van Mooimakers. Wist je trouwens dat Mooimakers en BeWapp bedrijven coaching aanbiedt in de strijd tegen jou? 

2. Geen green washing, wel brand power

Laat het duidelijk zijn zwerfvuil: ook voor onze Belgische voedingsbedrijven ben jij een doorn in het oog. Samen met hun food heroes stropen ze zelf de mouwen op om de straten opnieuw te laten blinken. Maar steeds vaker gaan ze ook de kracht van hun merken gebruiken om consumenten mee te overtuigen. Drankenproducent Coca-Cola moedigt consumenten aan om hun verpakkingen in de vuilbak te gooien, en dat met straffe activatiecampagnes.

“Ons doel is duidelijk”, zegt Eva Lefèvre, Director Public Affairs, Communications & Sustainability. “Eerst bekijken we of we minder verpakkingen kunnen gebruiken. Als we er toch één gebruiken, willen we die verpakking inzamelen en opnieuw recycleren. Die boodschap plaatsen we ook op onze verpakkingen zelf.”

Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recycleren: zo luidde de slogan van één van hun recente campagnes. Een gewaagde, maar juiste beslissing. “Het creëert in de eerste plaats een dialoog bij consumenten, klanten en beleidsmakers om samen te zoeken naar oplossingen. Die campagne leidde tot meerdere partnerships, groot en klein: van universiteiten tot festivals en cinema’s”, licht Eva toe.

Net daar schuilt de kracht van een voedingsbedrijf, beste zwerfvuil. Onze voeding- en drankenproducenten hebben de tools en draagkracht in handen om de juiste boodschap te verspreiden en de consument te activeren om het juiste te doen. Brand power!   

3. Samen maken we ‘The Click’ naar het nieuwe normaal

Je leest het, beste zwerfvuil. Van de acties van Mooimakers en BeWaPP, tot de brand power van onze bedrijven: we gooien alles in de strijd tegen jou. Ook technologie. Ken je de app ‘The Click? Dat is een applicatie waarbij je zwerfvuil scant en nadien in de vuilbak gooit. In ruil krijg je Circular UCoins die je kan gebruiken in deelnemende winkels, maar ook gemeenten. In sommige gemeentelijke zwembaden krijg je een gratis tienbeurtenkaart bijvoorbeeld. 

“Wij zijn the missing link om het nieuwe normaal te creëren”, zegt Senior Consultant Veerle Put. “Met het nieuwe normaal bedoelen we: niks meer op de grond gooien. Net zoals binnen roken vandaag not done is, willen hetzelfde bereiken met zwerfvuil”. De straatvuilnisbakken in deelnemende gemeentes en steden gaan niet meer rechtstreeks naar de verbrandingsoven. Wel vindt een voorsortering plaats in de nieuwe sorteerlijn. 25% van de inhoud van straatvuilnisbakken bestaat uit recycleerbaar PMD, dat dankzij voorsortering zijn gewoonlijke weg doorheen de recyclageketen volgt samen met de huis-aan-huis ingezamelde blauwe zakken. 

Fost Plus ziet dat The Click aanslaat en heeft de ambitie om het innovatieve systeem verder uit te breiden, met de hulp van bedrijven. “The Click is steeds op zoek naar nieuwe samenwerking met voedingsbedrijven. Dat kan op 3 manieren: als een handelaar op de app, als een werkgever en als een consumentenmerk”, aldus Veerle.

Zo zie je maar, beste zwerfvuil. We halen alles in de strijd om ook dit jaar zoveel mogelijk afval van de straten te houden. Hopelijk tot.. nooit meer?